FairFriends: Nepalese producten, van Straid

straid

Shoppen & Geven voor een betere wereld

FairFriends zijn mensen met passie, die jou graag vertellen over het verhaal achter hun product of project. Deze keer spraken wij met Marcel Rector van Straid, deelnemer van FairFriends.nl, maar ook oprichter van het platform FairFriends. Wat je ook zoekt, van fair fashion tot en met faire woonaccessoires, Straid levert kwalilteitsproducten uit Nepal.

FairFriends.nl won eerder de Wereldprijs in de categorie Eerlijke Handel van de ASN Bank. Uitsluitend eerlijke producten met een goed verhaal, direct gekocht van de producent. En doneren aan indrukwekkende kleinschalige projecten van ANBI-erkende goede doelen. Bij ieder product of project vind je daarom uitgebreide informatie. Zo weet je wat je koopt en waaraan je doneert en hoe je bijdraagt aan een duurzaam eerlijke en gelukkige wereld. Samen shoppen én geven voor een betere wereld! www.fairfriends.nl

Wat is uw visie met betrekking tot een betere wereld?
We leven in een heel complexe wereld. Tijdens een verblijf van bijna 6 maanden in Nepal, viel op dat de investeringen vanuit (I)NGO’s in gezondheidszorg, onderwijs en kinderrechten enorm waren. Maar de armoede was alom aanwezig. Er mist een cruciale schakel: Werk. En daar start Straid, een samenvoeging van ‘aid’, via ‘traid’ (vrij vertaald: ‘trade’) en ‘straight’: producten via de kortste weg van producenten bij consumenten brengen. Oftewel: zoveel mogelijk opbrengsten bij de producent brengen, de kerngedachte achter ‘fairtrade’, zonder dat het product zich uit de markt prijst.

Hoe cashmere-wol wordt gemaakt:

Bezoekt u uw leveranciers in de betreffende landen persoonlijk? Zoja, wat kunt u over het bedrijf/de producten /de ambachtslieden vertellen?
Ja, 2 tot 3x per jaar. Van bijna alle productielocaties hebben we zelfgemaakte foto’s en filmpjes. Die zijn te zien bij onze producten op FairFriends.
Het zijn allemaal kleinschalige bedrijfjes, bestaande uit zo’n 5 tot 10 medewerkers. Die hebben onze steun het hardst nodig. Zelfstandig ondernemerschap speelt een sleutelrol in het bevorderen van de economie en daarmee armoedebestrijding. Daarbij zijn kleine/startende bedrijven ook heel overzichtelijk: de productie vindt op één locatie plaats (soms bij de ondernemer ‘thuis’). Daardoor ontstaat een goed beeld van de arbeidsomstandigheden en zien en spreken we de medewerkers ook. Geweldig om te ervaren hoe trots een startende ondernemer en zijn medewerkers zijn als ze kunnen exporteren!

Kijken we naar de sociale impact hiervan, wat kunt u vertellen over de gevolgen van uw samenwerking voor de desbetreffende toeleverancier?
Bij één leverancier was ik de eerste buitenlandse klant. Een enorm vriendelijke man van Tibetaanse komaf. Inmiddels heeft hij zijn bedrijf 2x uitgebreid en heb ik ook nieuwe klanten aangeleverd, die naar andere landen exporteren. Hij is heel leergierig en informeert geregeld naar ‘hoe wij dat in Nederland doen’. Op zo’n moment adviseer ik hem graag. Maar verder moet hij vooral zelf zijn weg vinden, ik respecteer zijn cultuur en achtergronden en ga niet als ‘alwetende westerling’ vertellen hoe hij het moet doen.

Hoe screent u de mogelijke leveranciers/producten op?
De meeste producten zijn eigen ontwerpen en iedere nieuwe leverancier krijgt de kans zich te bewijzen. Ik leg duidelijk uit wat wij ‘westerlingen’ verwachten, niet onaardig te zijn, maar omdat dat nu eenmaal de voorwaarden voor succesvol zakendoen met het ‘westen’ zijn. Klanten verwachten dat hier. Het product moet goed zijn, het verhaal achter het product is extra. Niet andersom.

Over de papierproductie, voor de producten op de bovenste foto:


Wat kunnen we van uw webshop/bedrijf in de, al dan niet nabije, toekomst verwachten?

Straid is constant op zoek naar nieuwe producten die met de grondstoffen en vaardigheden in Nepal kunnen worden gemaakt. Ooit wilden we ook uit andere landen producten importeren, maar dat hebben we losgelaten. Goede relaties met leveranciers opbouwen en onderhouden kost veel tijd, het is mooi om te koesteren wat je hebt bereikt en dat gericht uit te breiden.

U heeft onlangs besloten deel te nemen aan het FairFriends-concept. Wat was voor u hiervoor de reden?
Straid is de initiatiefnemer van FairFriends. De hoofdreden: samen activiteiten organiseren, zoals marketing en sales, is een stuk efficiënter dan ieder voor zich. Veel ‘fairtrade’ ondernemers richten zich vooral op de producten en productie, verkoop is dan een volgende fase die danig wordt onderschat. Voordat ze daar achter zijn is het meestal te laat. Dan is het geen duurzaam initiatief en zijn er enkel verliezers. Door de krachten (online) te bundelen wordt de kans op succes groter. Samen sterk voor de wereld van morgen!

Wat zijn uw verwachtingen van het concept?
Het is een uniek concept, dat in deze vorm nog niet bestaat in Nederland en wellicht Europa. Eind 2012 won FairFriends de wereldprijs van de ASN bank en twee lange jaren van ‘bouwen’ volgden. De brug tussen ‘kopen’ en ‘geven’ is een heel sympathieke en zal veel mensen aanspreken.

Heeft u eventueel nog een specifieke rol in FairFriends?
Als initiatiefnemer van het platform, vervul ik heel veel rollen. Gelukkig heb ik steeds meer hulp van anderen.

www.fairfriends.nl/straid

FairFriends

 

Lees ook:
> FairFriends: Nepalese thee, van BlueGreens
> FairFriends: producten uit Tibet en Nepal, van Dakini

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.