PurNatur kiest bewust duurzame glasverpakking

pur-natur

Studie ‘Blauwe economie’ pleit voor nieuwe kringloopmodellen

Topprioriteit voor het Belgische zuivelmerk PurNatur is premium kwaliteitsproducten maken die onderscheidend lekker, duurzaam geproduceerd en qua herkomst transparant zijn. In die missie die op de verpakking gecommuniceerd wordt, laat het merk er geen misverstand over bestaan: “Wij eerbiedigen de aarde, de planten en de dieren,….. ook voor uw gezondheid”. De pay-off vat het kernachtig samen: ‘PurNatur ook voor U!”

Tekst: FJ van Wolferen

In het centrum van Kruishoutem, een klein stadje gelegen in het glooiende landschap van Oost-Vlaanderen, bevinden zich kantoren en productie van PurNatur. Meer dan 100 jaar wordt hier op ambachtelijke en authentieke wijze kwaliteitszuivel gemaakt. Stefanie Desmet, sales manager en Petra Vanoverberghe, Key Accountmanager, dragen met groot enthousiasme de duurzame boodschap uit van dit biologische merk dat in België onder meer in de schappen van Delhaize prijkt en in Nederland bij de duurzame winkelketen Marqt afzet heeft gevonden.

In het glas gerijpt
Desmet:“Sinds 1980 legt het bedrijf zich toe op natuuryoghurt, de befaamde standyoghurt. Het is yoghurt die in de glazen pot gerijpt is. Een zusterbedrijf van ons levert hiervoor de basiszuivel. Zo’n twintig jaar geleden zijn we gestart met biologisch.”, vertelt Stefanie. Petra Vanoverberghe legt uit dat ‘biologisch’ als categorie lange tijd te kampen heeft gehad met vooroordelen van de consument. Op het oog lijkt het vaak niet zo lekker, denk maar aan biologisch geteelde appels die er vaak minder smakelijk uitzien”. Voor PurNatur is dat absoluut niet meer aan de orde.

Milde smaakbeleving
PurNatur is een topproduct dat zich onderscheidt door een typisch milde smaakbeleving en unieke uitstraling van de verpakking. Petra Vanoverberghe: “ Het is topkwaliteit maar in een sobere glazen verpakking. De smaakbeleving is beter dan die van de gangbare a-merken. Ons doel is dat de consument onze producten in de eerste plaats lekker vindt”. Het gaat om yoghurt zoals die bedoeld is en met een relatief laag vetpercentage van circa 3,84 %. Met die bijzondere smaak beoogt PurNatur ook een bredere groep consumenten te bereiken.

purnatur

Groot respect voor alle schakels in de keten
Al vele jaren zit PurNatur in een glazen pot. Met de kleuren groen op het etiket en het deksel is dat een heel herkenbaar visitekaartje. Het glas appelleert bovendien aan duurzaamheid, het glas wordt gerecycled. Duurzaamheid die eveneens op het etiket wordt gecommuniceerd. Petra:”We maken onze producten met groot respect voor alle schakels in de keten. We hebben aandacht voor mens en milieu. Daarnaast streven we voor retailers eveneens naar een zo lang mogelijke houdbaarheid”

Eigentijds assortiment, continue in beweging
PurNatur is voortdurend bezig met het verder ontwikkelen van een eigentijds assortiment. Zo zijn bijvoorbeeld van karnemelk smaakvolle varianten gemaakt met vanille en granaatappel. Ook worden yoghurts en kwark voorzien van natuurlijke vruchtensappen op de markt gebracht. Stefanie: “Sinds enige tijd brengen we magere varianten van onze producten. Die worden in blauwe verpakking verkocht. Recent introduceerde het bedrijf biologische boter, boter op de ouderwetse manier gemaakt”.

Marqt kiest ook PurNatur
Sinds 1902 brengt Melkinrichting Kruishoutem in België-kortweg MIK- zuivelproducten op de markt. Eerst onder het merk MIK en later onder PurNatur. Het familiebedrijf is ook buiten België actief en levert o.a. aan Franse ketens. Ook de duurzame supermarktketen Marqt met vestigingen in Amsterdam, Haarlem, Rotterdam en Den Haag heeft PurNatur in het schap staan. Missie van leverancier en retailer zijn nagenoeg gelijk. Ook Marqt gaat voor respect voor de natuur, dieren en mensen. Verder is transparantie eveneens van belang: weten waar het product vandaan komt en hoe het wordt geproduceerd. De verpakking is daarbij belangrijk.

Consument gaat voor glas
Verpakkingsmateriaal van voedsel is in de meeste gezinnen het grootste deel van het afval. Europees Onderzoek toont aan (European Packaging Survey) dat 88% van de consumenten glasverpakkingen verkiest boven andere verpakkingsmaterialen. Het is recyclebaar, gemakkelijk en duurzaam, en heeft bovendien geen negatieve invloed op de smaak.

Boek ‘Blauwe economie’ beschrijft kringloopmodellen
Het boek ‘Blauwe Economie’ van Gunther Pauli beschrijft talloze ideeën van duurzaam produceren op het gebied van voeding, toerisme, energie en woningbouw. Kern van zijn boodschap houdt rekening met alle schakels in de keten en let daarbij op schoner, beter en gezonder. (G.Pauli, Blauwe Economie, 2013, Nw.A’dam)

www.purnatur.eu

Lees ook:
>  Blog: ontbijten op jouw favoriete moment met Stop&Go

 

 

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.