Duurzame Denim

Transparantie bij koploper

Kuyichi is het stoere denim merk dat naast de nieuwe lente/zomer-collectie, ook haar productieproces in beeld brengt. Zo is de gehele keten transparant, wat een goede zet is daar steeds meer consumenten het belangrijk vinden dat mode eerlijk geproduceerd is. Na de voedselindustrie is het nu aan de mode-branche om te laten zien waar zij voor staat.

KUYICHI is voorloper als het gaat om stoere ‘fair’ basics en denims; hoe is het merk ontstaan?
Kuyichi is een duurzaam kledingmerk dat in 2001 opgericht is in Haarlem, door ontwikkelingsorga-nisatie Solidaridad. Lange tijd was er nauwelijks aandacht voor de problemen in de kledingindus-trie: grote milieuschade en slechte arbeidsomstandigheden op katoenplantages en in fabrieken. Solidaridad besloot een handelsketen voor duurzaam geproduceerde kleding op te zetten. Toen de grote Nederlandse modemerken geen interesse toonden, kwam Solidaridad zelf met een jeansmerk: in 2001 Kuyichi was born.

denim

Op jullie nieuwe site zie je dat de keten helemaal transparant in beeld wordt gebracht; best uniek of niet?
Uniek is het niet, maar wij doen het wel op onze eigen manier. H&M en G-star communiceren ook open over hun productieketen, maar wij gaan een stap verder door te laten zien waar het katoen vandaan komt, hoe het is gecertificeerd, wij weten waar de stof wordt geweven, en waar het product in elkaar wordt gestikt. Ook laten we de makers uit de fabrieken zien, zodat onze klanten de mensen zien die het geproduceerd hebben.

Wat voor trends zie je komend seizoen in jullie collectie?
Mmm…wij zijn niet zo van de trends, wij maken 2x per jaar een collectie die voldoet aan onze hoge kwaliteitseisen. Fast fashion past niet bij Kuyichi, wij zijn een merk wat mooie producten maakt die een langere periode mee gaan.

Merk je dat er anders wordt gekeken naar met respect geproduceerde kleding, dan 5 jaar geleden?
Ja gelukkig wel, de food-industrie is al om. En we zien nu een bewustwording bij de consumenten betreft het kopen van mode. Het zit ook veel lekkerder, de stoffen zijn zachter. Over een aantal jaar kun je alleen nog maar duurzame mode kopen.

denim

Hoe maak je een merk als Kuyichi bij een brede doelgroep populair?
Uiteraard begint het met een mooi product wat een brede doelgroep aanspreekt. Je verhaal kan nog zo mooi zijn, maar uiteindelijk moeten de mensen het wel willen dragen. De combinatie collectie en beeld (marketing) moet kloppen en in balans zijn.

Waar lopen jullie tegenaan (wat is een uitdaging) als het gaat om het inzichtelijk krijgen van het productieproces?
De textielindustrie heeft een lange productie-keten.  Een goede relatie met je fabrikanten is erg belangrijk. Frequent bezoeken van de productielocaties is een must. Om onder andere de kwaliteit te kunnen waarborgen. Uiteraard is een goede documentatie van certificaten van groot belang. Zo is het voor onze klanten inzichtelijk dat de stof echt biologisch is of recycled.

Kuyichi wil de frontrunner zijn op het gebied van duurzaamheid. Maar wij zijn een relatief klein merk, dus de impact is niet zo groot.

Daarom zijn wij blij dat steeds meer en grotere merken verduurzamen, samen sta je sterker en heb je meer impact.

denimdenim

Bezoeken jullie de locaties en de mensen die produceren?
Ja meerdere keren per seizoen, dit is noodzakelijk om de relatie goed te onderhouden met de fabrikanten en de productie te controleren.

Klopt het dat eerlijke kleding duurder is en hoe komt dat?
Kuyichi opereert in het midden/hoog segment. Als je ons merk vergelijkt, hanteren wij geen hogere prijzen dan andere midden/hoog segment merken.

Waar halen jullie designers hun inspiratie vandaan?
Uit alles; als je creatief bent, kun je uit de gekste dingen inspiratie halen. Het is niet zo dat onze designers de hele wereld rondreizen om inspiratie op te doen. Bij Kuyichi reizen wij alleen als het noodzakelijk is.

Kuyichi Lookbook SS1531637

www.kuyichi.com

Tekst: Almar Fernhout
Fotografie: Kuyichi, Kevin Rijnders

 

Lees ook:
Vier Eerlijk Oranje
Win 1 jaar gratis wassen met Seepje! 

 

 

 

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.