‘Connected driving’-dienst myJINI stimuleert en beloont bewust rijgedrag

Je bewustwording vergroten

We weten allemaal dat de auto niet erg bijdraagt aan een beter milieu. Maar toch kunnen we niet altijd zonder. Ons gedrag op de weg, daar hebben we wel degelijk invloed op. Iedereen weet dat je met een verantwoorde rijstijl milieuschade beperkt, maar doe je het ook? Startup myJINI wil die bewustwording vergroten door enerzijds het verschaffen van inzicht en anderzijds het belonen van goed weggedrag.

MyJINI is een nieuwe ‘connected driving’-dienst van BNV Mobility, een bedrijf dat zich eerder hard maakte voor een milieuvriendelijker en duurzamer Nederland via het spitsmijdingsproject Wild van de Spits.

Hart van de dienst is een zwarte connector die gegevens verzamelt over je rijgedrag. Het registreert hoe hard en vaak je remt, hoe snel je optrekt, wanneer je rijdt en hoeveel kilometers je maakt. Al die gegevens zijn vervolgens inzichtelijk via een online dashboard dat je via de browser oproept. Daar zie je precies hoe de vlag erbij hangt wat betreft jouw rijstijl. Naast je eigen rij-gegevens zie je ook hoe je scoort ten opzichte van het gemiddelde van alle andere gebruikers. In de toekomst zal de dienst ook ‘badges’ uitdelen voor allerlei verantwoorde gedragingen op de weg.

Schermafbeelding 2015-01-23 om 14.16.51

Spaarpunten
Inzicht alleen is niet het enige instrument dat een bewuster rijgedrag moet stimuleren. MyJINI beloont goed rijgedrag namelijk met spaarpunten. Onder goed gedrag verstaat de dienst bijvoorbeeld het inperken van het aantal autokilometers, het vermijden van gevaarlijke rijtijdstippen als de nacht en spits en het voorzichtig remmen en optrekken. Die spaarpunten zijn inwisselbaar voor diverse gadgets, maar ook voor korting op brandstof via een speciale Shell-tankpas.MYjini

De spaarpunten zijn bovendien inwisselbaar op een optionele autoverzekering. Dat laatste principe wordt ook wel ‘Pay How You Drive’ genoemd. Deze ontwikkeling is momenteel in diverse landen in opkomst, maar staat hier nog in de kinderschoenen. Dat maakt de dienst ook interessant voor beginnende bestuurders, die nog geen schadevrije jaren hebben opgebouwd maar zich wel het nieuwe rijden hebben eigengemaakt.

Met myJINI willen we actief het aantal files terugbrengen en een gedragsverandering bij automobilisten bewerkstelligen”, aldus Dirk Grevink, CEO van BNV Mobility. “Door ze bewust te maken van hun rijstijl helpen we hopelijk mee aan veiliger verkeer, een duurzamer leefomgeving en minder frustratie op de weg. We willen autorijden weer leuk maken.”

Lees ook:
> BMW vergemakkelijkt thuisladen
> Biovak in Zwolle: volop biologisch

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.