Consument is bereid om meer uit te geven aan Fairtrade producten

Fairtrade Week van start met de #Fairtradechallenge

De besteding van Nederlandse huishoudens aan Fairtrade producten is in 2015 met 3% gestegen ten opzichte van 2014. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK. Uit de onderzoeksresultaten komt naar voren dat het aantal Fairtrade kopers piekt tijdens de Fairtrade Week.

De voorjaarseditie van de Fairtrade Week vindt dit jaar plaats van zaterdag 7 t/m zondag 15 mei en staat in het teken van de internationale Fairtrade Challenge.

Chocolade, vruchtensap en ‘culinary’ groeien het hardst
Steeds meer retailers breiden het assortiment Fairtrade gecertificeerde seizoenchocolade uit, wat vorig jaar heeft geleid tot een groei van het aantal kopende huishoudens in deze categorie (+22%). Ook de categorie vruchtensap laat in 2015 een groei zien (+26%), mede door de opname van 3 Fair Trade Original vruchtensappen bij Albert Heijn en de introductie van PLUS huismerk Fairtrade sinaasappelsap. De categorie ‘culinary’ groeide afgelopen jaar met 20%. Dit komt onder andere door distributie-uitbreiding van Fair Trade Original curry kruidenpasta’s en kokosmelk.

Fairtrade Week trekt 17% meer Fairtrade kopers
Dit jaar participeren wederom alle landelijke retailers in de Fairtrade Week van 7 t/m 15 mei. De acties bij onder andere Albert Heijn, Jumbo, PLUS, ALDI en Lidl dragen bij aan een groeiend volume van Fairtrade producten. Uit het GfK onderzoek blijkt dat de voorjaarseditie van de Fairtrade Week extra Fairtrade kopers trekt. Dit lag in 2015 17% hoger dan in 2014.

Px187MzcwNTYyMy0xLTI3NDc2NzkwOQ==

Fairtrade Challenge
Dit jaar staat de Fairtrade Week in het teken van de internationale Fairtrade Challenge.Samen met 20 landen organiseert Stichting Max Havelaar een week lang Fairtrade coffee breaks die kunnen worden aangemeld op de campagnewebsite. Met hulp van de consument worden er een recordaantal kopjes Fairtrade koffie gedronken, waarmee boeren worden gesteund in hun strijd tegen de effecten van klimaatverandering. Fairtrade gecertificeerde koffieboeren hebben stabielere inkomsten en kunnen daarom investeren in hun boerderijen en in trainingen. Zo leren zij welke stappen genomen kunnen worden om hun boerenbedrijf aan te passen aan een veranderend klimaat. Verschillende retailers ondersteunen de Fairtrade Challenge met een speciale koffieaanbieding.

Deelnemende supermarkten en winkels
Aan de voorjaarseditie van de Fairtrade Week 2016 doen de volgende supermarkten en winkels mee: Albert Heijn, ALDI, Boni, Boon’s Markt, Coop, DEEN Supermarkten, Ekoplaza, Gall&Gall, Hoogvliet, Jan Linders, Jumbo, Lidl, Makro, MCD, Nukuhiva, PLUS, Poiesz Supermarkten, Simon Lévelt, Spar en de Wereldwinkel.

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.