Hoe vier ‘Groene Gekkies’ het woord ‘duurzaamheid’ reframen in een sexy show.

Met scherpe humor en een verfrissende blik onderzoeken de net afgestudeerde vrouwen Jet, Bodine, Frederique en Juliette in de Broeicast de uitdagingen waar onze samenleving op dit moment voor staat. Het resultaat? Een hilarische en luchtige podcast over duurzaamheid. Al hebben zij het liever over toekomstbestendigheid. “Duurzaamheid wordt niet als sexy gezien. Bij het woord denken we al snel aan het milieu, de natuur redden – iets waar wij als stedelingen weinig mee relateren. Onze podcast gaat echter over het zelfbehoud. Over het behoud van het geweldige leven dat we nu leiden, zonder overstromingen, stormen en armoede”. Aldus Bodine. Het doel van de ondernemers is om het D-word (zoals ze duurzaamheid noemen) te herpositioneren: het sexy en relevant te maken voor hun leeftijdsgenoten.

Wat kun je verwachten?

Van de opkomst van zeewier boerderijen tot nieuwe broeken van Fabienne Chapot die van 95% gerecyclede PET-flessen zijn gemaakt – alles komt aan bod.

Met aanstekelijk enthousiasme, confronterende feiten en de slappe lach benaderen de dames klimaatverandering op een positieve manier. Voor het produceren van een t-shirt is bijvoorbeeld gemiddeld 2500 liter water nodig, zo blijkt in de eerste aflevering over mode. Dat is evenveel als drie jaar drinkwater. De oprechte reactie van Juliette spreekt boekdelen: “Wauw. En ik ken heel veel mensen die t-shirts dragen.” …. Deze opmerking is typerend voor de Broeicast: de podcast is alles behalve belerend – aan moraalridders hebben ze geen boodschap. Het gaat om kansen en om oplossingen, voor een lekker leven, ook nog in de toekomst.. Het zijn gewoon vier vriendinnen die zich afvragen hoe ze het fijne leven dat ze hebben kunnen behouden, en daar (niet de minste!) experts bij betrekken. Ze gaan het gesprek aan met succesvolle ondernemers zoals Quinten Selhorst (CEO Felyx), Kees Kruythoff (CEO Live Kindly Co.). Luisteraars krijgen hierdoor een unieke kans om in gesprek te gaan met de koplopers van de transitie in een sector. “Als je wilt duiken in wat er gaande is rondom duurzaamheid in een sector, kan dat soms heel vermoeiend zijn omdat er zoveel informatie is. Door koplopers binnen zo’n sector te laten vertellen, kom je direct tot de kern van wat er nu speelt en raak je tegelijkertijd geïnspireerd.” Aldus Juliette.

Van Groene gekkies tot Creatieve Ondernemers

Juliette moet lachen als ik vraag hoe zij bij elkaar zijn gekomen. “Ik wist dat Fred, Bo en Jet ook heel erg bezig waren met duurzaamheid omdat heel vaak op een feestje er wel iemand was, die zei: je moet eens met Bodine gaan praten, die doet ook ‘dat soort dingen’; verwijzend naar mijn acties om een jaar niet te winkelen, plastic te scheiden in mijn studenten huis etc. Op een ander feestje was het niet Bodine maar Jet of Frederique waar ik mee moest gaan praten. Maar altijd die drie”. Dat ze elkaar gevonden hebben in hun passie is duidelijk, maar groene gekkies zijn het zeker niet. De dames zijn hyper creatief, gepassioneerd en ondernemend. Het intro lied is geschreven en gezongen door Jet zelf, en aan initiële namen voor de Broeicast geen gebrek, van ‘I’m Green Abedieabeda’ tot de Positiviti Podcast. Ook realiseren de jonge vrouwen actie met een pakkende campagne over de D-word: duurzaamheid.

Een Groen begin is het halve werk

Met de podcast hopen de ondernemers leeftijdsgenoten het gevoel te geven dat we collectief aan de slag kunnen gaan met het beter maken van onze eigen toekomst. “Wij vragen de experts om een gouden tip voor de luisteraar welke acties nou het meest invloed hebben om de transitie te stimuleren en pluizen zelf per thema zoveel mogelijk praktische tips uit wat je zelf kan doen als consument, burger en werknemer in een bepaalde sector.” Aldus Frederique.

Elke week is een nieuwe podcast én webinar te beluisteren via deze link.

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.