9 tips om een duurzaam bedrijf te creëren

Geïnspireerd door hun klanten, begon Interface in 1994 met het terugdringen van hun negatieve impact op het milieu. Het project Mission Zero werd in gang gezet. Nu, 25 jaar later, is Interface de eerste vloerfabrikant ter wereld met producten die allemaal CO2neutraal zijn gedurende hun volledige levenscyclus. 

In het rapport “Lessen voor de toekomst” deelt Interface de lessen die ze hebben geleerd in hun reis naar een duurzaam bedrijf, zodat iedereen weet dat het mogelijk is. In dit artikel vertelt Geanne van Arkel over Mission Zero, over hoe het geen eindpunt is, maar een vertrekpunt om uiteindelijk klimaat positief en regenererend te ondernemen. En ze vertelt hoe ze met het rapport bedrijven willen inspireren om je bedrijf duurzaam te maken. 

 

Interview vragen aan Geanne van Arkel:

Waar kwam de inspiratie voor dit rapport vandaan?

Interface is 25 jaar geleden geïnspireerd door Paul Hawken’s boek ‘Ecology of Commerce’. In dit boek beschreef hij al dat duurzaamheid en economie samengaan. En dat het bedrijfsleven niet alleen de probleemveroorzaker is, maar juist ook onderdeel van de oplossing kan zijn. In de jaren negentig heeft Interface zich ten doel gesteld om een bedrijf te worden dat een herstellende bijdrage levert aan milieu en maatschappij, waardoor we ons zijn gaan richten op het realiseren van positieve impact, maar ook het elimineren van onze negatieve impact.

In de afgelopen jaren hebben we veel geleerd over, wat er niet werkt, en gelukkig ook wat er wel werkt. Het model voor strategische duurzame ontwikkeling van The Natural Step heeft ons daarbij geholpen. Het betekent dat je binnen de grenzen van deze planeet opereert, want we hebben maar één wereld. 

Wat is het doel van het rapport?

Tegelijkertijd heeft Paul Hawken ons vijf jaar geleden opnieuw uitgedaagd om te laten zien dat je als bedrijf kunt bijdragen aan het tegengaan van klimaatverandering. Het heeft ervoor gezorgd dat we de lat hoger hebben gelegd en onze Mission Zero geen eindpunt is, maar een vertrekpunt. Climate Take Back is het doel om uiteindelijk klimaat positief en regenererend te ondernemen en daar hebben we iedereen voor nodig, zowel binnen als buiten Interface. Dus vandaar dat we onze ‘lessons learned’ en ‘succesfull failures’ willen delen om dit te bereiken. En laten zien dat radicaal je CO2 voetprint terugbrengen als bedrijf mogelijk is, want dat is de randvoorwaarde voor het tegengaan van de opwarming van de aarde. 

Waarom samenwerken met anderen?

Betrokkenheid creëren is één van de zeven fronten van onze Mission Zero strategie uit de jaren negentig, je hebt iedereen binnen je organisatie, binnen je keten – leveranciers en klanten, maar ook de samenwerking met andere sectoren en organisaties nodig. Dat is alleen nog maar belangrijker geworden, vandaar dat het ook een belangrijke pijler is in onze Climate Take Back missie, iedereen meekrijgen en samen de benodigde ‘Re-Revolution’ realiseren. Vandaar het rapport in deze vorm, niet alleen als zijnde een markering van 25 jaar Mission Zero en wat het ons heeft gebracht, maar ook de realisatie dat er nog meer nodig is en dat iedereen daaraan kan bijdragen.

Als je zuiniger met grondstoffen en energie omgaat en verspilling voorkomt, bespaar je geld en met die besparing kun je weer duurzame innovatie financieren. Duurzaamheid – in alle facetten – is gewoon de beste bedrijfsstrategie die er is. 

Het meest belangrijke inzicht is dat elke bijdrage telt, elke rimpel die je creëert, kan een golf worden. Bij Interface geloven we in kleine simpele acties die samen een groot verschil maken. 

De 9 lessen van Interface voor duurzaam ondernemen zijn:

  1. Wees ambitieus
  2. Een andere denkwijze kan alles veranderen
  3. Voor elke visie is een plan nodig
  4. Kies voor een circulaire aanpak
  5. Om alles te veranderen heb je iedereen nodig
  6. Een verkeerde afslag kan leiden tot het juiste resultaat
  7. Wees transparant
  8. Creëer een rimpel, maak een golf
  9. Leg de lat hoger

Les 1: Wees ambitieus

Hoe ambitieuzer en gedurfder de missie, hoe groter de impact. Ga buiten de gebaande paden en ga niet voor stapsgewijze doelen. 

Les 2: Een andere denkwijze kan alles veranderen

De noodzaak tot verandering met hart en ziel omarmen, is essentieel. Wees vanaf het begin open-minded en bereid om te zien dat er altijd een mogelijkheid is voor een andere aanpak.

Les 3: Voor elke visie is een plan nodig

Om een visie om te zetten in realiteit heb je een missie nodig, een plan, doelen en een manier om succes te kunnen meten. Het actieplan moet betrouwbaar zijn.

Les 4: Kies voor een circulaire aanpak

Alleen door de hele waardeketen te betrekken en samen te werken met andere partijen en sectoren, kun je een werkelijk circulair model realiseren. 

Les 5: Om alles te veranderen heb je iedereen nodig

Om vooruitgang te boeken moet je alle stakeholders erbij betrekken. Dit betekent iedereen inspireren, zodat ze zich er persoonlijk bij betrokken voelen en zo hun steentje bijdragen.

Les 6: Een verkeerde afslag kan leiden tot het juiste resultaat

Succes is nooit een rechtlijnig proces. Omarm fouten als stappen op weg naar het doel. 

Les 7: Wees transparant

Deel zowel je uitdagingen als je successen. Deel de feiten op zowel bedrijfs- als productniveau. Probeer nieuwe benaderingen uit die duurzaamheid in de industrie verder brengen.

Les 8: Creëer een rimpel, maak een golf

Om een echte impact in de wereld te hebben, kun je anderen beïnvloeden om je voorbeeld te volgen en hen helpen om de weg vrij te maken voor anderen. Dat is hoe het rimpeleffect kan zorgen voor een positieve impact op een schaal die je nooit alleen had kunnen realiseren.

Les 9: Leg de lat hoger

Weet wanneer je een nieuwe uitdaging nodig hebt, je een volgend doel moet stellen. Verander jezelf door de volgende stap te omarmen. 

Ben je benieuwd naar het hele rapport van Interface? Klik dan hier.

 

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.