Nederlander heeft gezonde voornemens, maar doorpakken blijft lastig  

Nederlander heeft gezonde voornemens, maar doorpakken blijft lastig  

Gebrek aan kennis en goede voorlichting vaak spelbreker

AMSTERDAM – Goed eten, meer bewegen, beter slapen en onze impact op de planeet verminderen. Nederlanders bulken van de goede voornemens om hun welzijn te verbeteren. Echter, de follow-up blijft vaak uit. Vooral een gebrek aan kennis en goede voorlichting lijkt hierin een rol te spelen, zo blijkt uit onderzoek van wereldwijd voedingsbedrijf Herbalife Nutrition onder 1.000 consumenten in Nederland. 

Januari is in volle gang; hét moment waarop menig Nederlander gemotiveerd bezig is met het volhouden van goede voornemens. Toch lijken deze ieder jaar een stille dood te sterven, vaak nog voor het einde van de maand. Of het nu een gebrek aan informatie is, verwarring door tegenstrijdige bronnen, culturele invloeden of de spanning om het anders te gaan doen; iets staat Nederlanders in de weg om hun ambities op het gebied van welzijn te verwezenlijken.

67% heeft goede voornemens voor gezondheid op lange termijn

Voeding is duidelijk belangrijk voor consumenten als het gaat om het bereiken van hun welzijnsdoelstellingen. Zo’n 62% van de ondervraagden geeft aan dat gezond eten één van hun top vijf welzijnsprioriteiten is, waarbij bijna 59% gewichtsbeheersing als prioriteit noemt. Gekeken naar de intenties van consumenten om deze doelen te bereiken, blijkt dat ruim twee derde (67%) iets wil doen voor hun gezondheid op de lange termijn. Ondanks de intentie om gezonder te leven, valt er echter nog wel wat te winnen voor wat betreft kennis rondom gezonde voeding, zo blijkt uit het onderzoek van Herbalife Nutrition.

Bijna een op de drie Nederlanders (29%) geeft aan momenteel slechts af en toe, zelden of nooit gezond te eten. Bijna een kwart (21%) van de ondervraagden zegt daarnaast niet genoeg groenten en fruit te eten en 12% vindt dat ze niet genoeg proteïnen binnenkrijgen.

Andrea Bertocco, directeur wetenschappelijke zaken voor Herbalife Nutrition in Europa, het Midden-Oosten en Afrika: “De intenties zijn er duidelijk. Nu is het zaak om te kijken wat er gedaan kan worden om deze intenties om te zetten in realiteit. Gezond eten en een evenwichtige en actieve levensstijl kunnen een uitdaging zijn in het drukke leven dat we leiden. Het stellen van specifieke en haalbare doelen kan hierbij helpen. Zo is het doel gezond eten vrij breed. Maak het concreter door bijvoorbeeld te zeggen dat je vijf dagen per week een extra portie groente gaat eten. Hoe specifieker het doel, hoe makkelijker om gefocust te blijven.”

Minder suiker en meer natuurlijke ingrediënten

Uit het onderzoek van Herbalife Nutrition blijkt dat consumenten bij het boodschappen doen het meeste belang hechten aan weinig suiker (32%) en natuurlijke ingrediënten (28%). Dit zijn voor de hand liggende keuzes voor wie zijn welzijn wil verbeteren. Opvallend is echter dat het vermijden van voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong (6%) en het eten van grote hoeveelheden proteïnen (10%) laag scoorden. Er wordt dus verschillend gedacht over hoe deze twee zaken de gezondheid op langere termijn kunnen beïnvloeden.

Andrea Bertocco vervolgt: “Gezien de potentiële gezondheids- en milieuvoordelen van het verminderen van de consumptie van dierlijke producten, moet er meer werk worden verricht om consumenten te helpen het juiste inzicht te krijgen zowel vanuit gezondheids- als milieuoogpunt.”

Klimaatverandering van invloed op voedingskeuzes 

Hoewel de eigen gezondheid centraal staat, vindt Nederland het welzijn van de planeet ook belangrijk. Ruim vier op de tien (43%) is het ermee eens dat de klimaatverandering van invloed gaat zijn op het voedsel dat zij kopen. Dit botst echter met de 47% die zegt geen plantaardige zuivelalternatieven te eten en 40% zegt geen plantaardige proteïnen te eten en dat in de toekomst ook niet te willen. 

Martijn Ederveen, Senior Country Manager voor Herbalife Nutrition Nederland concludeert: “Als we de obesitasepidemie of klimaatverandering aan willen pakken, moeten we consumenten handvatten bieden om hen te helpen deze doelen te bereiken. Dit is iets waar we ons bij Herbalife Nutrition volledig voor inzetten, zoals met onze wetenschappelijk onderbouwde producten en onderwijsprogramma’s. Maar ook door het geven van simpele tips. Zo kunnen gezonde voornemens namelijk een bijdrage leveren aan een beter milieu. Plan bijvoorbeeld vooruit door het maken van een weekmenu. Dit verkleint de verleiding om iets anders te eten of ondernemen én het gaat voedselverspilling tegen.”

Meer informatie is te vinden op IamHerbalifeNutrition.com

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.