Outsourcing van debiteurenbeheer: wanneer is dit interessant?

Je staat er misschien als ondernemer niet dagelijks bij stil, maar duurzaamheid kent vele facetten. Elk onderdeel van je bedrijf is te verduurzamen en dat geldt zelfs voor het debiteurenbeheer. Onder duurzaam debiteurenbeheer verstaan we het incasseren van gelden met oog voor de situatie van de klant. Misschien is een afnemer van producten of diensten door liquiditeitsproblemen niet in staat om tijdig aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen. Door hier op de juiste manier mee om te gaan, bouw je aan een duurzame relatie tussen jou en de klant.

Niet kunnen of niet willen?

Simpel gezegd zijn er twee redenen voor het uitblijven van een betaling van je klant. De klant wil niet betalen of de klant kan niet betalen. In het eerste geval is het, na het vereffenen van de openstaande rekening, beter om afscheid van deze klant te nemen. Aan notoire wanbetalers heb je echt geen behoefte. Het is beter om je aandacht te richten op klanten die je graag willen betalen, maar daar om uiteenlopende redenen tijdelijk niet toe in staat te zijn. Je kunt natuurlijk met de botte bijl in het rond slaan en direct hoog van de toren blazen, maar daar maak je geen vrienden mee. Probeer je in te leven in de situatie van de klant. Wat is er aan de hand? En vooral: hoe kun jij als ondernemer een bijdrage leveren in het oplossen van het probleem?

Waarom kiezen voor outsourcing?

Je wilt je als ondernemer natuurlijk vooral focussen op datgene waar je goed in bent. Daarom ben je immers ondernemer geworden. Administratieve verplichtingen, zoals het verzorgen van het debiteurenbeheer, neem je vaak op de koop toe. Je kunt dit allemaal in eigen beheer uitvoeren, maar vaak is het verstandiger om hiervoor een externe partij in te schakelen. Enkele voordelen:

● Een medewerker voor de debiteurenadministratie betaal je elke maand opnieuw hetzelfde vaste salaris. Besteed je het debiteurenbeheer uit, dan betaal je per opdracht. In een wat minder succesvolle maand heb je dus ook minder onkosten.
● Een gespecialiseerd bedrijf weet precies de juiste toon te raken om de klant tot betaling over te laten gaan. Lukt dat niet, dan kent het bedrijf de specifieke wegen die moeten worden bewandeld om dat doel alsnog te bereiken.
● Het scheelt tijd en een hoop frustraties. Detacheer je creditmanagement en besteed die tijd aan het maken van meer omzet.

Plaats een reactie op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *