Wordt Nutri-Score het nieuwe voedsellogo in Nederland?

nutri-score

Nutri-Score is een voedselkeuzelogo wat is ontwikkeld in Frankrijk. Met dit logo kan je in een oogopslag zien hoe gezond een product is. Het doel is om je te helpen een gezonde keuze te maken in de supermarkt.

Maar hoe werkt het logo nu precies en wat is er handig aan het logo?

In dit artikel leggen we aan je uit:

  • Wat is Nutri-Score
  • Waarom is er een nieuw voedsellogo
  • Wat zijn de voor- en nadelen van het Nutri-Score logo
  • Wordt Nutri-Score verplicht

Wat is Nutri-Score?

De Nutri-Score is een op kleur gecodeerd systeem met een schaal van A (gezonde keuze) tot E (minder gezonde keuze). Dit is straks te vinden op de voorkant van verpakkingen van voedselproducten. Het logo moet consumenten helpen om een gezonde keuze te maken in de supermarkt. 

Nestlé is het eerste bedrijf dat de Nutri-Score in Europa gaat gebruiken. Het logo is in Frankrijk onderzocht en ontwikkeld. 

De score van het nutri-logo is gebaseerd op de hoeveelheid:

  • Calorieën 
  • Suiker
  • Verzadigde vetten 
  • Zout
  • Eiwit
  • Vezels
  • Fruit
  • Groente
  • Noten
  • Peulvruchten

Waarom een nieuw voedsel logo?

De gezonde keuze makkelijker maken is de inzet geweest voor een nieuw logo. Producten uit de supermarkt zien er vaak gezond uit, terwijl ze dat helemaal niet zijn. Denk bijvoorbeeld aan mueslirepen of vruchtensap. Vaak neem je niet de tijd   om de achterkant van een product te lezen of wat er op de achterkant is moeilijk te begrijpen. 

Daarom is er behoefte aan een duidelijk logo waardoor je in 1 oogopslag kunnen zien of een product goed voor je is of niet. Veel mensen in Nederland hebben overgewicht en door dit logo wordt gezond eten kiezen makkelijker gemaakt. Invele onderzoeken wordt  bewezen dat consumenten door het nutri-score logo gezondere producten kopen. 

Voordelen logo

Door het logo kan je makkelijke zien welk product een gezondere keuze is en welke iets minder. Producten onderling kan je met het makkelijker vergelijken. Dit is bijvoorbeeld handig bij het kiezen van een tussendoortje. 

Het logo zou fabrikanten kunnen stimuleren om hun product te verbeteren. Bijvoorbeeld door hun product gezonder te maken, zodat ze een betere letter scoren op hun verpakking en mensen het product daardoor sneller kunnen gaan kopen. 

Nadelen logo

Er zitten ook een aantal nadelen aan de Nutri-Score, zoals de verschillen met de bij ons bekende ‘ Schijf van Vijf’ . Over witbrood is de Nutri-Score namelijk redelijk positief en bij olijfolie is de score negatief. Terwijl de ‘ Schijf van Vijf’  aangeeft dat het gezond is om olijfolie aan je dagelijkse voeding toe te passen. 

Om te zorgen dat dit wordt verbeterd gaat Nederland meepraten met het onafhankelijke comité van wetenschappers.  Het doel is rond 2021 alle verbeteringen te hebben doorgevoerd en het logo in Nederland te hebben ingevoerd. 

Nutri-Score verplicht op verpakkingen?

De overheid heeft Nutri-Score gekozen als voedselkeuzelogo voor Nederland. Dit betekent niet dat fabrikanten verplicht zijn Nutri-score op hun verpakking te plaatsen. Het verplicht stellen van het voedselkeuzelogo moet op Europees niveau worden bepaald. In andere Europese landen, zoals Oostenrijk, Frankrijk of België wordt het logo wel al gebruikt, maar ook hier is het nog een vrijwillig systeem.

Conclusie

Of het logo nu echt consumenten gezondere keuzes laat maken is nog afwachten. We weten in ieder geval wel dat het tijdens onderzoek goed aansloeg en na alle verbeteringen zal het logo ook in Nederland worden ingevoerd.

Wij vinden het altijd een goed idee om het gemakkelijker te maken de gezondere keuze te maken. 

Vind je dit een interessant artikel? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief om iedere 2 weken onze beste artikelen in je inbox te ontvangen.

Toon de 4 reacties
  1. Victoria van Rooijen schreef:

    Is dit een vertaald artikel of had de schrijver/ster geen tijd om het voor publicatie nog even na te lezen? Er zitten nogal wat storende fouten in namelijk, en dat begint al in de eerste regel. “Wat is ontwikkeld” zou moeten zijn “dat is ontwikkeld”. In de alinea “Waarom een nieuw voedsellogo” is in de vierde regel het woord “staat” weggevallen en in de vijfde “zult”.

  2. Victoria van Rooijen schreef:

    Vervolgens zijn “in” en “vele” aan elkaar geplakt. Onder “Voordelen logo” “makkelijke” en “welke” ipv “makkelijk” en “welk”, en in de derde zin ontbreekt “logo”. Onder “Nadelen logo”: “zit” ipv “zitten” (aantal is enkelvoud) en “toe te passen” ipv “toe te voegen”.

  3. Jolande schreef:

    Ik word blij van jullie info!
    Via Bewustwording een steeds mooier leven voor ons mensen, dieren en de aarde, Moeder Aarde!

  4. Noel schreef:

    Het is ook allemaal wat commercieel gemanipuleerd zeker zoals al veel fabels ze ons wijsgemaakt hebben

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gezonder en duurzamer leven?


Wij maken het jou gemakkelijker om bewuste en gezonde keuzes te maken. Wil jij ook onze handigste tips, gezonde recepten en beste aanbiedingen in je inbox?

Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief!

U bent succesvol aangemeld.