Fit worden? Zó hou je het vol

fit worden

Your Way Of Life

Dit is niet het zoveelste stukje met standaardtips over goede voornemens. Dit gaat over het proces van gedragsverandering, van transformatie naar een lijfstijl met meer beweging die veel beter bij jou past. 

Het feit dat je nu nog leest, na de visuals te hebben gezien en de eerste regels te hebben gelezen, betekent dat er onderhuids iets kriebelt. Jij bent er aan toe, je lijf is er aan toe, dus lees even verder – wellicht een van de betere minuten uit je leven…

Maak er jóuw ding van!
Gefeliciteerd, je hebt de eerste stap genomen! En elke reis, kort of lang, begint met de eerste stap. Een betere start had je je niet kunnen wensen. En daar draait het vooral om: just do it is prima, maar maak keuzes. Die kan je immers bijstellen. Maar máák ze.

Stap 2: voel dat die sport, die fitnessstudio, dat tijdstip en die frequentie bij je past -en zo niet, stuur het dan bij of kies wat anders, en doorvoel dan of dat beter bij je past. Overal kan je tenminste één kennismakingsles gratis volgen. Vaak kan je een paar keer betaald meedoen, of een week/maandje.
Maak er in elk geval jouw ding van! Jóuw ding. Dat betekent ook: stel steeds haalbare doelen. Zo hou je het niet alleen vol, maar beleef je er zelfs (meer) plezier in, waardoor het gemakke-lijker wordt vol te houden. Gegarandeerd.

fit worden

Motivatie & Bevestiging
Met je intrinsieke motivatie zit het dus wel goed. Tenminste, als je nog steeds aan het lezen bent 😉 En nu volhouden; externe motivatie helpt daarbij. Je moet het immers wel zélf doen, maar je hoeft het niet alléén te doen – en er staat een heel  arsenaal tot je beschikking:
wat dacht je van specifieke kleding, voeding, attributen en apparatuur en ervaren experts. Ook uit eigen ervaring (ik zit met regelmaat in de sportschool, doe al jaren aan Qi Gong en zit sinds kort vaak op de moutainbike) weet ik dat deze aspecten je kunnen motiveren om die voordeur van je huis achter je dicht te trekken, ook al miezert het, is het wat kouder of heb je het eigenlijk wat te druk.

Met de kracht van visolie: Vegan Omega-3 Algenolie!

Er ligt veel wijsheid en ook veel moois in het goed zorgen voor jeZelf, maar je Ego wilt ook wat en laten we die nou juist goed kunnen gebruiken om je nieuwe lijfstijl vol te kunnen houden. Tijd dus, voor stap 3:

Vertel vrienden (m/v) en familie over je keuze en vraag hen of ze je willen supporten. Vooral tweede helft van de 2e maand en de 3e maand. Met name in de 3e maand na je start, heeft je lijf andere prikkels nodig, omdat het zich instelt op je nieuwe lijfstijl en efficiënter met energie wil omgaan. Verander dus op tijd gewoon van gewicht, tijdsduur of frequentie bijvoorbeeld, en pas varianten van je training toe.
Goede begeleiding van je sportschool, club of studio is natuurlijk prima, zelfs verstandig. Eventueel huur je voor de 3e maand een personal trainer in; dat geeft ook verdieping aan hetgeen je aan het doen bent. Blijf ook bij ervaren mensen zélf nadenken en doorvoelen; er is niemand die meer van jouw lijf en geest af weet dan jij zelf! #truestory

fit worden

Heel belangrijk bij fit worden: deel je vorderingen op social media als Facebook, Instagram en Snapchat. Juist dáár waar je connecties het sterkst zijn, dus daar waar je vrienden of sportmaatjes zitten, gaat gedragsverandering het snelst (leert ook wetenschappelijk onderzoek) en is je nieuwe lifestyle beter vol te houden. Echte vrienden (m/v) gunnen je dat fit worden, ook al betekent dat dat je wat minder vaak met ze naar de kroeg gaat. En wie weet, doen ze al gauw met je mee, want jouw gedrag is aanstekelijk! Ook dat is wetenschappelijk al vaak bewezen.

Maak daarbij gerust gebruik van het Quantified Self – het in kaart brengen van jouw fysiologische status middels allerlei kengetallen: hartslag, stappen, tijden, calorieën, kilometers, etcetera. Je kunt eventueel apps zoals Runkeeper en Strava gebruiken en wearables zoals die van Fitbit en Polar.

Ennn.., rust!
Al dan niet het uiterste van je lijf en geest vragen is één ding. Maar dat blijft knap waardeloos als je jezelf geen rust gunt. Je lijf moet de inspanning fysiologisch kunnen verteren, hoe goed je jezelf ook voelt. Je moet leren herstel-tijd in te plannen, en speaking of which: maak maar een planning. Er is veelal een trainingschema bij elkaar te Googlen, of volg die van de school, club of personal trainer.
De hersteltijd gebruik je om verder in te lezen en/of Youtube-video’s over de techniek of je helden te bekijken; persoonlijk heb ik een (afgeschermd) Pinterest-board vol met inspiratie en ook dat werkt voor mij prima. Of ga naar de sauna, een masseur of kies voor je hersteldagen een ‘zachte’ bewegingsvorm zoals Yin Yoga of Qi Gong.

Voeden, in plaats van vullen
Laten we wel zijn, natuurlijk gaat een gezonde lijfstijl gepaard met goede voeding. Sterker nog, er zijn experts die zeggen dat fitter/sterker/afvallen voor 80% te danken is aan wat je in je lijf stopt, en 20% aan de sport die je beoefent – natuurlijk alleen als je het allebei doet, anders gaat die verhouding niet op: want je kunt nog zo veel van koers veranderen, maar als je boot water blijft maken door een lek, kom je echt niet zo ver.

Detox of ter ondersteuning? Nu slowjuicen met korting!

Falen betekent Succes!
Yep, je zult af en toe zondigen, het niet doen, of met flinke tegenzin en er zelfs mee willen stoppen. Ook als je jouw sport of training gevonden hebt. Maar guess what: wat het verschil maakt tussen succes en afhaken, is jouw reactie op je tijdelijk-falen. (Laat dit even op je inwerken.)

Succesvolle mensen hebben namelijk ook zo hun dips, downs en fails.., maar zij letten op de big picture en kunnen er ook om lachen. Wees ook zo’n persoon: glimlach erom, vergeef jezelf, check je (haalbare) doelen opnieuw en ga gewoon door. Het hoeft allemaal niet zo serieus – die speelse energie die jij jouw transformatie meegeeft, zorgt er juist voor dat het je blijvend gaat lukken!

Your new way of life
Zin in hè? Je hebt het helemaal gelezen en je had er niet eens wilskracht voor nodig, alleen je intrinsieke motivatie en plezier. So now, enjoy & do your lovely self some good!

PS: En deel je ervaringen met, als je zin hebt – ons platform kan altijd inspirerende verhalen gebruiken!

Meer info?
Op onze site en Facebook-pagina is nog veel meer inspirerends te vinden:
> www.debeterewereld.nl/lichaam-geest/
> www.facebook.com/debeterewereld (en Like ons vooral 😉 )
> Win de no-nasties Body Butter van Rio Rosa
> Met 50% korting via ons naar de Nationale GezondheidsBeurs

 

fit worden

Toon de 2 reacties
  1. Alice Lentjes schreef:

    waarom zou je je vorderingen delen via social media??? Een mens zit al veel te veel achter de pc of achter de smartphone. Dat is helemaal niet zo gezond. Deel het gewoon verbaal met je vrienden en kennissen, doe het eventueel samen, maar één van de gezondere voornemens voor 2016 is minder achter je pc of smartphone.

  2. Erwin Polderman schreef:

    Hoi Alice.., goed punt! 🙂 Uiteraard is het verbaal delen met je vrienden en/of familie prima en wellicht voor veel mensen zelfs wat verstandiger 😉 – het gaat ons om het aspect van delen, en gemotiveerd kunnen worden daardoor.
    Bedankt voor je reactie! – Erwin, red.

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gezonder en duurzamer leven?


Wij maken het jou gemakkelijker om bewuste en gezonde keuzes te maken. Wil jij ook onze handigste tips, gezonde recepten en beste aanbiedingen in je inbox?

Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief!

U bent succesvol aangemeld.