I-PACE Concept…, de elektrische SUV van Jaguar

i-pace

Vorm volgt functie: ontbreken fossiele verbrandingsmotor volledig benut

De Jaguar I-PACE Concept is een van de opvallendste conceptauto’s van Jaguar ooit. De designers en ingenieurs maakten optimaal gebruik van de vrijheid die elektrische aandrijving biedt om de auto  geheel nieuwe proporties te geven.

Het resultaat is een uitzonderlijk, geavanceerd ‘cab-forward’ design – geïnspireerd op dat van de C-X75 – met de vloeiende vormen van een coupé.

Tot laatste millimeter benut

Dergelijke dynamische proporties zijn alleen mogelijk als bij het design tot op de laatste millimeter de vormgevingsvoordelen van een elektrische aandrijflijn worden benut. Daarom heeft de I-PACE Concept zo’n totaal vernieuwend uiterlijk en geeft hij op een heel eigen manier uitdrukking aan Jaguars kenmerkende premium afwerking en Brits vakmanschap.

i-pace

Omdat geen rekening hoefde te worden gehouden met ruimte voor een verbrandingsmotor en een transmissietunnel konden de designers de interieurruimte verder naar voren plaatsen, de wielbasis verlengen en de overhangen voor en achter inkorten. De carrosserie is daardoor aerodynamischer en gespierder vormgegeven. Het concept biedt extra interieurruimte, meer stabiliteit en beter zicht op de weg.

De designers van Jaguar hoefden ook geen rekening te houden met een transmissietunnel en konden de extra ruimte gebruiken voor een innovatieve bergruimte van acht liter in de middenconsole. Aangezien er ook geen versnellingspook is, hebben de designers ook plek gecreëerd voor telefoons, sleutels en andere kleine voorwerpen.

Zelfs met de zeer schuine achterruit van de I-PACE Concept is de bagageruimte van deze Jaguar nog groter dan die in traditionele SUV’s. De bagageruimte in de neus biedt nog eens 28 liter extra.

De digitale auto

De I-PACE Concept introduceert Jaguars nieuwe ‘intuïtieve cockpit’-design voor het dashboard. Het idee achter het design is dat de bedieningsorganen ergonomisch onder handbereik moeten zitten en dat de techniek de betrokkenheid van de bestuurder moet verhogen.

i-pace

De bestuurder krijgt informatie via overzichtelijke en inzichtelijke grafische elementen van de HMI (human-machine interface). Rankere letters en spaarzaam gebruik van kleuren geven de informatie meer lucht, waardoor de boodschap duidelijker is en de bestuurder minder informatie tegelijk hoeft te verwerken.
Touchscreens, intuïtieve draaischakelaars en multifunctionele knoppen bieden de perfecte balans van prettig aanvoelende knoppen en interactieve digitale interfaces, zodat de ogen op de weg gericht blijven.

Voor veel meer uitleg en specificaties:
jlrnederland.pr.co

 

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.