Boerenfluitjes begint een consumentenorganisatie

Stichting Boerenfluitjes.

Een uit de hand gelopen hobby van Ester van Aalst: dat was twitteraccount Boerenfluitjes. Nu is Boerenfluitjes uitgegroeid tot een consumentenorganisatie, gericht op de bewuste consument die niet klaagt, maar vraagt. Boerenfluitjes vindt namelijk dat het tijd is voor de ontdekking en (her)waardering van het platteland. De hoogste tijd!

Consumentenorganisatie Boerenfluitjes gaat op zoek naar transparantie in de voedselketen. Het netwerk van Boerenfluitjes bestaat uit boeren, telers, vissers, imkers en vele andere soorten producenten. Maar ook uit burgers! Dit maakt het gemakkelijk om bijvoorbeeld op social media over en weer vragen te stellen, waarop vrijwel altijd snel en duidelijk antwoord wordt gegeven. Maar ook ‘in het echt’ wil Boerenfluitjes kennis gaan ophalen en samen delen. Consumenten zijn we allemaal. Als je daarnaast tevens producent bent, weet je meer over jouw stuk van de branche en begrijp je vergelijkbare branches beter. Wordt het geen tijd om informatie te gaan delen? Vertel Boerenfluitjes waar jij je eten haalt, omdat het past bij jouw verhaal. Laat weten welke teler of boer bij jouw favoriete kaas, vlees of fruit hoort. Vertel wat je maakt of verbouwt, wie er in jouw stallen wonen. Het is tijd om het verhaal van ons maal te gaan delen vanuit trots en enthousiasme.

Boerenfluitjes wil burgers laten kennismaken met de boer die zijn koeien op stal heeft en zijn kippen binnen houdt. Waarom doet hij dat? Misschien ligt er inmiddels wel een woonwijk tussen de stal en het weiland, waarin talloze mensen wonen die vinden dat koeien buiten horen, maar die geen idee hebben hoe de boer dan tweemaal per dag zijn vee moet melken. Boerenfluitjes wil ook weten of het vlees uit de supermarkt, waarvoor de Nederlandse boer zich extra ingespannen heeft om aan alle regels te voldoen, daadwerkelijk van onze eigen boeren komt. En krijg je daarbij de garantie dat deze boer fatsoenlijk is beloond voor zijn inspanningen? Dat stuk informatie in de voedselketen vindt Boerenfluitjes voorlopig nog lang niet transparant genoeg. Voor Boerenfluitjes geldt dat het verhaal van ons (h)eerlijke eten verteld moet worden vanaf de oorsprong van het product tot op het bord.

Consumentenorganisatie Boerenfluitjes daagt Nederland uit: doe mee met jouw ideeën over eten van Nederland!
Wat vind jij belangrijk? Doe mee met Boerenfluitjes, word lid! Geniet van ons nieuwe online magazine: www.boerenfluitjes.nl/luitje/index.html

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.