Geen crisis voor duurzame NLse producten in NY

Groeiende vraag naar duurzame producten en diensten in New York.

Nederlandse bedrijven die duurzame producten exporteren naar New York, hebben weinig last van de economische recessie. In New York is momenteel een groeiende vraag naar duurzame producten en diensten. Nederland heeft ten opzichte van New York een duidelijke voorsprong op het terrein van duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Volgens bedrijfsadviseur Robbert Zoon weten nu steeds meer Nederlandse bedrijven te profiteren van deze voorsprong. Zoals Lease A Jeans, Kazmok en Peerby.

Kazmok
Red Dot Award winning KAZMOK (upcycled transportbanden)

Duurzaam = economisch voordeel
Toch zijn er ook obstakels die weg naar zakelijk succes in New York kunnen blokkeren.
New York heeft de grootste economie van de V.S. en is de meest concurrerende stad in de wereld. De ontwikkeling waarbij steeds meer consumenten kiezen voor duurzame en verantwoorde producten, vindt nu zeker ook plaats in New York. Toch is deze ontwikkeling nog niet zo mainstream als in Nederland. Hierdoor worden duurzame investeringen door veel New Yorkse en Amerikaanse bedrijven nog gezien als kostenpost. In Nederland zijn we al een aantal stappen verder en leveren duurzame investeringen juist een economisch voordeel op. Zo ontstaan in Nederland veel innovatieve duurzame producten en diensten.

Lease a Jeans

Kansen, maar ook obstakels (lees: nog meer kansen)
Steeds meer Nederlandse bedrijven weten nu te profiteren van deze groeiende vraag naar duurzame producten en diensten in New York. Zo gaat Lease A Jeans New Yorkers binnenkort de mogelijkheid bieden om hun spijkerbroek te huren en daarna te recyclen. Een ander Nederlands bedrijf dat kortgeleden de New Yorkse markt heeft betreden, is Kazmok. Zij maken design draagtassen van gebruikte transportbanden. Ook de online leenservice Peerby wil New York veroveren en is vorige maand een pilot gestart in Brooklyn.

Ondanks de grote potentie voor duurzame Nederlandse producten in New York, zijn er ook zeker obstakels. Zo is er in ‘the capital of the world’ een enorm aanbod van nieuwe producten en is het moeilijk om aandacht te generen. Ook zijn er duidelijke cultuurverschillen. Dat ondervond Thuisafgehaald.nl dat kortgeleden een pilot startte in New York. Zo blijken hygiëne en veiligheid voor New Yorkers veel belangrijker dan voor Nederlanders. Tevens is er in The Big Apple een groot aanbod van goede en goedkope afhaalmaaltijden waardoor nog niet veel New Yorkers interesse tonen in de nieuwe service van Thuisafgehaald.nl.
New York

Hulp in New York
Bedrijfsadviseur Robbert Zoon is dit jaar gestart met een nieuwe service die duurzame Nederlandse bedrijven helpt met zaken doen in New York. Dit doet hij door zijn lokale kennis en netwerk te delen. Zo heeft hij persoonlijke contacten bij onder meer het ondernemers netwerk Green Drinks NYC, de groene afdeling van de gemeente New York (GreeNYC) en de duurzame afdeling van de universiteit NYU. "Ik vind het geweldig om duurzame Nederlandse bedrijven op weg te helpen in New York en zo bij te dragen aan een betere wereld", aldus Robbert Zoon.

www.leaseajeans.com
www.kazmok.com
www.peerby.com

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *