Het belang van vitamines wordt onderschat

vitamines

Wanneer we niet lekker in ons vel zitten, moe zijn, spierpijn krijgen of wanneer andere lichamelijke problemen op ons pad komen, is misschien onze eerste ingeving dat we ziek worden. Het kan echter ook zo zijn dat je iets tekort komt in je voeding. De significantie van vitamines wordt vaak onderschat. Het zijn namelijk maar vitamines. Toch?

Vitamine C

Niets is echter minder waar. Een simpel voorbeeld is vitamine C. Vitamine C zorgt voor een goede weerstand, ondersteunt de opname van ijzer in het lichaam en is essentieel voor de vorming van bindweefsel. Tamelijk belangrijk dus. Vitamine C vind je in fruit zoals sinaasappels, maar ook in aardappelen en verschillende groenten. Een tekort aan vitamine C zorgt voor een verlaagde weerstand en kan uiteindelijk leiden tot scheurbuik: inwendige bloedingen.

Vitamine B12

Vitamine C is natuurlijk een heel bekend voorbeeld, maar hoe zit het met vitamine B12? Veel mensen, en voornamelijk vrouwen hebben hier een tekort aan. Sommigen van hen kunnen dit misschien niet goed opnemen in hun lichaam. Anderen eten te weinig dierlijke producten waar vitamine B12 in voorkomt. Supplementen of zelfs injecties zijn nodig om dit tekort aan te vullen. De symptomen van een tekort van vitamine B12 kunnen moeilijk te herkennen zijn. Zo kan je last krijgen van spierpijn, of vaak moe zijn, maar ook haaruitval, benauwdheid of zelfs bloedarmoede kunnen een gevolg zijn van een B12-tekort.

Glucosamine

Bepaalde supplementen kunnen ook gebruikt worden ter behandeling van bepaalde ziektes. Een voorbeeld hiervan is het lichaamseigen eiwit glucosamine. Dit eiwit kan gewonnen worden uit de schaal van schaaldieren. Met behulp van deze supplementen kan de pijn van artrose en artritis in sommige gevallen verzacht worden. Ook heeft het bewezen ontstekingsremmend te werken wanneer het aankomt op ons darmstelsel. Denk bijvoorbeeld aan de ziekte van Crohn en Colitis Ulcerosa.

Samengevat

Dit zijn maar een paar voorbeelden van vitamines die essentieel voor ons zijn. Zoals te zien, helpen ze ons om gezond te blijven en ze zorgen voor een goede werking van het lichaam. Met andere woorden: Eet gezond en eet gevarieerd. Ondervind je gezondheidsproblemen? Raadpleeg dan je huisarts.

Niets missen van De Betere Wereld?

Like dan onze Facebook-pagina en blijf op de hoogte.
Of schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.

Toon de 2 reacties
  1. useful source schreef:

    972051 267084Properly, that is great, but consider further options weve got here? Could you mind submitting an additional article relating to them also? Several thanks! 676226

  2. 163463 511773I just added this weblog to my rss reader, outstanding stuff. I like your writing style. 587264

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gezonder en duurzamer leven?


Wij maken het jou gemakkelijker om bewuste en gezonde keuzes te maken. Wil jij ook onze handigste tips, gezonde recepten en beste aanbiedingen in je inbox?

Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief!

U bent succesvol aangemeld.