Laatst bijgewerkt op 17 juni 2014
Laatste update op 17 juni 2014
KRNWTR; het tweede duurzaamste merk van Nederland.
Door: Anne van der Sanden
Vrijwel iedereen in Nederland drinkt kraanwater, maar het heeft een goedkoop imago. Tom Niekamp en Tetsuro Miyazaki richtten samen het merk KRNWTR op. Door met KRNWTR voor kraanwater een sterk en herkenbaar merk te maken, verschuift het beeld dat we van kraanwater hebben van goedkoop naar bewust en duurzaam. KRWNTR is het eerste merk voor kraanwater en is in 2012 uitgeroepen tot tweede duurzaamste merk van Nederland. Voor een nieuwe app waarmee kraanwater in de horeca op de kaart wordt gezet, zoeken Tom en Tetsuro sympathisanten die helpen bij de financiering. De Betere Wereld interviewde Tetsuro over KRNWTR.
Waarom hebben jullie voor de naam KRNWTR gekozen?
We zochten een krachtig symbool om in een keer aan anderen te laten zien dat we zelf bewust kozen voor kraanwater. Het moest simpel zijn, anderen nieuwsgierig maken en meteen duidelijk maken wat het is: onvervalst kraanwater maar dan in een mooi jasje. Een sterk merk en strak design moet kraanwater minstens zo aantrekkelijk maken als het niet duurzame alternatief. Bovendien kwam het ook handig uit om op twitter geen klinkers te gebruiken.
Wat is het doel van KRNWTR?
KRNWTR is voortgekomen uit WeTapWater, een onafhankelijke organisatie die wij in 2010 hebben opgericht. We vinden het belangrijk wat te doen aan de wegwerpcultuur en de impact daarvan op het milieu te verminderen door het op te nemen tegen flesjes bronwater en door het drinken van kraanwater te stimuleren.
Waarom is het drinken van kraanwater zo belangrijk?
In Nederland is kraanwater lekker en net zo gezond als flessenwater, en bovendien beter voor het milieu. In de Waterleidingwet is namelijk vastgelegd dat de waterbedrijven betrouwbaar drinkwater moeten leveren. Kraanwater wordt ook vaker getest dan bronwater. Tijdens verschillende blinde smaaktests (zogenaamde pepsi challenges) blijkt dat de meeste mensen geen verschil proeven tussen bronwaters en kraanwater.
Hieronder een paar cijfers:
– In Nederland worden dagelijks meer dan 500.000 flesjes weggegooid (niet alleen waterflesjes)
– Minder dan 20% van de weggegooide plastic flesjes worden gerecycled (of gedowncycled) en de rest wordt verbrand.
– Productie, transport en afvalverwerking van bronwater zorgt voor 500x meer CO2 uitstoot.
– Voor de productie van een flesje bronwater heb je een kwart liter ruwe olie nodig.
– Kraanwater is tot 2000 x goedkoper dan bronwater. Een liter kost in NL gemiddeld 0,17 cent. Ter vergelijking: bij een tankstation kost een liter bronwater twee keer meer dan een liter benzine.
Hoe kan een merk ervoor zorgen dat we meer kraanwater gaan drinken?
86% van Nederlandse vrouwen vullen hun bronwaterflesje bij met kraanwater. Deze wegwerpflesjes zijn niet gemaakt om eindeloos opnieuw gebruikt te worden, en zonder het te beseffen blijven ze zo ook reclame maken voor een niet duurzaam merk en product. Daarom hebben we KRNWTR drinkflessen ontwikkeld, zodat je de duurzaamste dorstlesser steeds bij je hebt in een herbruikbare RVS fles.
Ook wanneer we thuis of op kantoor gasten ontvangen, blijft het schenken van kraanwater vaak onopgemerkt en in sommige gevallen kan het goedkoop overkomen. Daarom grijpen ze bij bedrijven vaak naar bronwater. Met KRNWTR karaffen, drinkflessen of beugelflessen zet je een statement voor duurzaamheid op tafel en wordt een heel goedkoop drankje ineens een positief onderwerp van gesprek.
Waarom richt KRNWTR zich op kraanwater in de horeca?
In tegenstelling tot een aantal andere landen is het in Nederland niet vanzelfsprekend om een glaasje of karaf kraanwater te bestellen in de horeca. KRNWTR wil er voor zorgen dat je in de horeca zonder schroom kraanwater kunt bestellen en dat restaurants met trots het meest lokale streekproduct, kraanwater, op tafel zetten. Of ze dat gratis of tegen betaling doen, is een eigen keuze. Het belangrijkste is dat klanten in ieder geval de keuze hebben. Dat het onderwerp leeft, blijkt wel uit de meer dan 19.000 fans van “kraanwater in de horeca” die KRNWTR heeft. Op de kraanwaterkaart staan inmiddels meer dan 1.400 zaken die kraanwater (gratis of tegen een vergoeding) schenken.
Wat is de KRNWTR-app?
De kraanwater app is ‘location based’, het is een tool waarmee je kunt zien welke horecazaken (in de buurt) wel en geen kraanwater schenken. Maar het is vooral een middel om de ondernemer die het goed doet, een compliment te geven en de ondernemer die weigert kraanwater te serveren te vragen om dat in de toekomst wel te doen. Met de app maken we het voor gasten makkelijker om vaker expliciet om kraanwater te vragen en krijgt de ondernemer feedback. Zo kan de KRNWTR-app het middel worden dat ervoor zorgt dat in de toekomst iedere horecazaak kraanwater schenkt. Via de kraanwaterkaart op de website kun je zien waar het kraanwater in de horeca geschonken wordt. De informatie die we verzamelen zal ook inzichtelijk worden via een of meerdere zogenaamde horeca review websites.
Hoe wordt de app gefinancierd?
Om de app te financieren, maar ook om er bekendheid voor te genereren, laten we de ontwikkelingskosten crowd funden via het platform One Planet Crowd. One Planet Crowd is een platform waarmee je al door het geven van een klein bedrag kan investeren in ondernemers die duurzaam bezig zijn. Door de app mee te funden, geef je aan dat kraanwater in de horeca voor jou belangrijk is. Dat een door een groot publiek gefinancierde app er komt zou het eerste signaal naar de horecaondernemers moeten zijn om meer kraanwater te gaan schenken.
Voor de totale kosten van de ontwikkeling van de app, het gebruik maken van het crowd funding platform, promotiemiddelen en de inkoopkosten voor de producten die investeerders terugkrijgen, heeft KRNWTR een streefbedrag van 10.000 euro (incl. BTW) als doel gesteld. Indien dat niet gehaald wordt, krijgt iedereen die geïnvesteerd heeft, zijn geld terug.
Je kunt al investeren vanaf het symbolische bedrag van 2,50 Euro, de prijs van een flesje bronwater in een restaurant of op een terras. Heb je meer te besteden, dan is het ook mogelijk te kiezen voor een speciale ambassadeurskaraf, een KRNWTR T-shirt, een KRNWTR cadeauset of een bedrijfspakket met bedrukte drinkflessen, karaffen en een vermelding op de website of in de app.
Hoe kan je zien waar kraanwater beschikbaar is als je geen internet hebt op je telefoon?
Op KRNWTR.nl staat momenteel een kaart met bijna 1.400 horecazaken die kraanwater schenken. Wanneer de app ontwikkeld is, zal deze data in een nieuwe, interactieve kaart worden weergegeven. Ook wanneer de app er is, kunnen mensen via de website feedback blijven geven.
We hebben ook KRNWTR stickers die restaurants die kraanwater schenken kunnen aanvragen. Gasten kunnen zo bij binnenkomst al zien dat er kraanwater geschonken wordt. We vragen horecaondernemers ook om kraanwater op de menukaart te zetten.
Hoe kunnen zelf wij bijdragen aan het bewust maken van mensen van de voordelen van kraanwater?
Je kunt bijvoorbeeld vaker kraanwater drinken en bij voorkeur nooit meer bronwater kopen. Het is ook handig dat je aan anderen laat zien dat jij bewust kiest voor kraanwater, overtuig dus je omgeving (familie, vrienden en collega’s) om vaker kraanwater te drinken. In de horeca kun je expliciet vragen om kraanwater. En tenslotte kun je natuurlijk mee investeren in de KRNWTR-app en je omgeving laten weten dat dit de manier is om het drinken en schenken van meer kraanwater in de horeca te stimuleren.
Voor meer informatie en een video over de KRNWTR app, ga naar; www.oneplanetcrowd.nl