Nominaties ‘Gouden Windei’

Verkiezing voor meest misleidende voedingsproduct 2018 van start

Vandaag start de jaarlijkse publieksverkiezing van foodwatch voor het meest misleidende voedselproduct: Het Gouden windei 2018Er zijn weer ‘sterke’ kandidaten dit jaar: zo bevat Venco Honingdrop pakweg 150x meer suiker dan honing, zit er maar zo’n derde zoete aardappel in de zoete aardappelpuree en is het ‘inspired by clouds crispy’ smartwater van Coca-Cola gewoon duur water. Consumenten kunnen de komende twee weken hun stem uitbrengen op de stempagina.

 

“Het hele jaar word je als consument uitgelachen en voor de gek gehouden door handige marketeers van voedingsbedrijven. In de verkiezing om het Gouden Windei kan de consument zelf lachen om de doorgeprikte marketingleugens van de genomineerden”, aldus Sjoerd van de Wouw, campaigner bij foodwatch.

De acht kandidaten van 2018:

  1. Jumbo Cherrytomaat pastasaus
    Koop je Jumbo’s cherrytomaat pastasaus, dan verwacht je pastasaus van de chique cherrytomaat, toch? Niet dus. Lees meer =>
  2. Venco Honingdrop
    Ons beste recept’, schreeuwt Venco. Wij zien een suikerklontje aan elkaar geplakt met zetmeel, gelatine en een halve bijenpoot aan honing (0,3%). Lees meer =>
  3. AH Zaanse Hoeve plakken kaas
    Albert Heijn heeft plakken kaas van slechts 84 kilocalorieën per portie. Maar één plak blijkt anderhalf portie?! Albert Heijn goochelt met calorieën. Lees meer =>
  4. Coca-Cola Smartwater
    Coca-Cola en gebakken lucht: een goed huwelijk. ‘Inspired by clouds’ met ‘crisp taste’ smartwater is verdampt neergeslagen water, met prijskaartje. Lees meer =>
  5. Conimex gembersiroop
    ‘Volgens Aziatisch recept’ claimt Unilever op haar flesje. Maar er slechts een mespuntje gemberextract in doen, lijkt ons meer een westerse voedingsindustriestreek. Lees meer =>
  6. AH Zoete Aardappelpuree
    AH praat onterecht met de hete aardappel in de keel bij deze chique zoete aardappelpuree: slechts pakweg een derde (38%) is zoete aardappel. Lees meer =>
  7. Vomar Roomboter reuze rozijnenbollen
    Roomboter is vette marketing. Dus krijgt alles ineens ‘roomboter’ voor de naam. Maar doe het er dan wel serieus in, Vomar, met je 0,3%. Lees meer =>
  8. Aldi Culinella Olijf
    Aldi’s verkoopt ‘Culinella Olijf vloeibaar’ voor bakken en braden. Het blijkt een bak: 3/4 is andere olie zoals palmolie met twee snufjes kleurstof en aroma. Lees meer =>

De winnaar wordt in de week voor Kerst bekend gemaakt

foodwatch ontvangt vaak klachten van teleurgestelde consumenten die zich misleid voelen in de supermarkt. De klachten komen onder meer binnen via het daarvoor opgerichte meldpunt misleiding. Zelf doet foodwatch ook al jarenlang onderzoek naar de waarheid achter claims op voedselverpakkingen. Aan de hand van dit onderzoek en de ontvangen klachten, worden jaarlijks de kandidaten geselecteerd die het volgens de waakhond nogal bont maken. Zij komen in aanmerking voor de prijs voor het meest misleidende voedselproduct: het Gouden Windei.

Het Gouden Windei wordt dit jaar voor de negende keer uitgereikt. De afgelopen jaren hebben meer dan 100.000 consumenten hun stem uitgebracht. In 2017 won het ‘Goudeerlijk’ maisbrood van Jumbo. Healthy People Blauwe bosbes en framboos won in 2016. In 2015 wonnen de gesuikerde cranberries van Albert Heijn. Het jaar ervoor won Capri-sun van Coca-Cola de omstreden prijs. In 2013 won Natrena Stevia Kristalpoeder van Douwe Egberts. Unilever won de prijs al twee maal: in 2012 met Becel pro-activ en in 2011 met Blue Band Goede Start Witbrood. Danone ontving het windei in 2010 met het product Actimel.

Wetgeving schiet tekort

Momenteel wordt de Europese voedselwetgeving aangepast. De Algemene Levensmiddelenverordening (178/2002) heeft een hoog niveau van bescherming van de menselijke gezondheid en de consumentenbelangen tot doel, maar uit een recente evaluatie blijkt dat dit doel lang niet altijd gehaald wordt. Het grote aantal misleidende producten illustreert dit op pijnlijke wijze. Toch stelt de Europese Commissie momenteel slechts cosmetische veranderingen voor. foodwatch voert hiertegen campagne en heeft acht eisen om tot betere consumentenbescherming te komen. Rond misleiding wil foodwatch onder andere dat de wet wordt aangepast om ook potentieel misleidende uitingen te verbieden (eis nr.3). Nu komen fabrikanten vaak nog met misleidende informatie weg omdat het moeilijk is om te bewijzen dat iets daadwerkelijk misleidend is. Het voorstel van foodwatch maakt het makkelijker om misleiding te voorkomen.

 

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.