De stappen van voedingsmultinational Mondelez naar bewuster snacken

Voedingsmultinational Mondelēz International, bekend van onder andere Oreo, Tuc en Liga, realiseerde haar doelstellingen om portiecontrole en ‘Better Choice’-opties te verbeteren, het volkorenaanbod uit te breiden en wereldwijd een calorielabel aan te brengen op de voorkant van elke verpakking.

Het concern is goed op weg om tegen 2020 duurzaamheidsdoelstellingen te behalen voor minder broeikasgasemissies, waterverbruik, afval en verpakkingen.
Mondelēz International presenteert haar ‘Impact for Growth’-voortgangsrapport over 2016. Het rapport benadrukt hoe ’s werelds grootste snackbedrijf een aantal van haar welzijnsdoelstellingen sneller dan gepland behaalde: een bevestiging van haar ambitie om een van de leiders te zijn op het gebied van bewust snacken. Uit het rapport blijkt hoe ver het bedrijf is gevorderd met de doelstellingen richting 2020 inzake haar ecologische voetafdruk en duurzame landbouw om de impact van klimaatverandering tegen te gaan.

“De toekomst van ons bedrijf ligt in het bijstaan van mensen om bewust en evenwichtig te snacken, en hen de kans te geven om te genieten van producten die op een veilige en duurzame manier worden aangekocht, geproduceerd en geleverd”, aldus Irene Rosenfeld, voorzitter en CEO.

“Daarom richten we ons bij de uitbreiding van onze activiteiten op het creëren van positieve veranderingen, zowel voor de mens als voor de planeet. Ik ben trots op onze sterke vooruitgang in het algemeen en in het bijzonder op onze vorderingen op het vlak van bewust snacken, waar we veel van onze doelstellingen sneller dan voorzien hebben behaald. Dit vormt een stevige basis om op verder te bouwen en om op een authentieke, integere en transparante wijze de markt te blijven aanvoeren.”

Lees de beknopte samenvatting of het volledige internationale rapport (in het Engels). En dit zijn de grafieken ter illustratie van onze vooruitgang.

Mondelēz International richt zich op vier domeinen waar het als bedrijf de grootste impact kan hebben op mens en planeet: duurzaamheid, well-being snacks, gemeenschappen en veiligheid. Hieronder volgen enkele kerncijfers over de vooruitgang van het bedrijf in 2016, geïllustreerd met Nederlandse voorbeelden waar mogelijk (in vergelijking met ijkingsjaar 2012).

Duurzaamheid

  • De absolute CO2-uitstoot van de productie werd wereldwijd met 7% verminderd.
  • Het waterverbruik werd met 18% verminderd op belangrijke locaties waar waterschaarste heerst.
  • Ruim 46.300 ton verpakkingen werd geëlimineerd – dat is twee derde van de doelstelling voor 2020.
  • Cocoa Life, het duurzame cacaoprogramma van het bedrijf, bereikt vandaag 92.000 cacaoboeren in meer dan 861 gemeenschappen (een uitbreiding met maar liefst 20%).
  • De doelstelling om alleen RSPO-palmolie (Roundtable on Sustainable Palm Oil) te gebruiken werd opnieuw behaald en 96% van de palmolie is traceerbaar tot aan de oliemolen.
  • 15% van de eieren voor productie in de VS, Canada en de Europese Unie zijn vrije-uitloopeieren. We liggen op koers om alleen nog vrije-uitloopeieren te gebruiken in de VS en Canada tegen 2020 en in de volledige Europese Unie tegen 2025.

Bewust snacken

  • Onze doelstelling om portiecontrole door individuele verpakkingen met 25% te verbeteren werd sneller behaald dan gepland en met 39% zelfs ruimschoots overschreden.
    • Een concreet voorbeeld hiervan zijn de repen van Côté d’Or die tegenwoordig in 14 kleine in plaats van 7 grote stukjes worden verdeeld, alsook de portieverpakkingen voor onze LU-koekjes.
  • We zijn er, eveneens vroeger dan gepland, in geslaagd om 25% van onze omzet te halen uit Better Choice-opties.
  • We realiseerden onze doelstelling om wereldwijd een calorielabel aan te brengen op de voorkant van onze verpakkingen. Op elk van onze producten wordt voortaan duidelijk de calorie-inname per 100g en per portie weergegeven.
  • Het voedingsprofiel van de globale portefeuille werd verbeterd, waardoor het aandeel van volkoren producten eerder dan gepland met 25% werd uitgebreid en verzadigde vetten met 6% en natrium met 5% werden verminderd. Concrete voorbeelden op de Nederlandse markt waarbij het recept werd geoptimaliseerd dankzij doorgedreven wetenschappelijk onderzoek zijn:
    • Liga: 30% minder zout in de drie basis Evergreen-varianten;
    • Prince Fourré: 25% meer vezels, 15% meer volkoren granen, 45% minder verzadigde vetten en 15% minder vetstoffen;
    • TUC: 44% minder verzadigde vetten;
    • Oreo: 11% minder verzadigde vetten en 26% minder natrium;
    • LULU: 10% minder suiker en 60% minder verzadigde vetten;
    • Stimorol: 90% van alle kauwgom die bij Mondelēz wordt geproduceerd is suikervrij.

Veiligheid

We zijn erin geslaagd om het totaal aantal registreerbare ongevallen en het totale incidenten met respectievelijk 30% en 21% te doen dalen voor alle werknemers. Daarmee bestendigen we onze koers naar veiligheidsprestaties van wereldformaat.
84% van onze externe producenten en 96% van de leveranciers zijn gecertificeerd volgens een wereldwijd systeem voor voedselveiligheid.

Gemeenschappen

We investeerden meer dan 42 miljoen dollar in gemeenschapsprojecten rond gezond leven in 14 landen. De projecten hadden een positieve invloed op enkele belangrijke volksgezondheids-parameters: de voedingskennis van de deelnemers steeg met 12% en hun fysieke activiteit met 6%. Het aantal deelnemers dat dagelijks verse groenten en fruit eet, steeg met 11%.

Blik op 2020

Het rapport gaat verder in op de plannen van Mondelēz International om haar welzijnsportefeuille te optimaliseren door rekening te houden met aandachtspunten die steeds belangrijker worden voor de consument. Het bedrijf richt zich daarbij op drie groeidomeinen: Mondelez zal tien bestaande welzijnsmerken twee keer zo snel uitbreiden als de basisportefeuille, het voedings- en ingrediëntenprofiel van haar sterkste merken zal worden verbeterd en individueel verpakte, portiegecontroleerde snackopties die minder dan 200 calorieën bevatten, zullen 15% van haar inkomsten vertegenwoordigen.

Over Mondelēz International

Mondelēz International, Inc. (NASDAQ: MDLZ) is een wereldwijd snacking bedrijf, met een omzet van ongeveer $26 miljard in 2016. Het bedrijf is actief in 165 landen en voorziet consumenten van de meest lekkere momenten. Mondelēz International is wereldleider in koekjes, chocolade, kauwgom, snoep en poederdrankjes, met internationale merken als Oreo en belVita koekjes, Cadbury Dairy Milk en Milka chocolade en Trident kauwgum. Mondelēz International is een trots lid van de Standard and Poor’s 500, NASDAQ 100 en Dow Jones Sustainability Index. Kijk op www.mondelezinternational.com of volg ons op Twitter.
– advertorial –

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.