Wakker dier richt pijlen op plofkipverkopers

‘Shaming en Faming’ campagne plofkip.

Wakker Dier heeft op 2 juni een nieuwe ‘shaming en faming’ radiocampagne over plofkip gestart. Plofkipverkopers Kentucky Fried Chicken, Iglo, Dr. Oetker en Subway worden in de spots ‘geshamed’ omdat zij nog plofkip gebruiken in hun producten. Na elke spot wordt, binnen hetzelfde reclameblok, ook een bedrijf ‘gefamed’: Unox (Unilever), Olvarit babyvoeding, Wagner Pizza en Struik beloofden al om de kip een beter leven te geven. Wakker Dier: “Deze strategie werkt en zullen wij voortzetten. A-merken pretenderen in hun reclames de beste ingrediënten te gebruiken. Zij willen niet dat hun klanten te weten komen dat ze zielige plofkuikens gebruiken die overgewicht hebben en vaak met antibiotica op de been gehouden worden.” Wakker Dier wil een einde aan de plofkipverkoop in Nederland.

Plofkip

Shaming & faming
In januari startte Wakker Dier de campagne ‘stop de plofkip’. Veertig A-merken en supermarkten ontvingen een brief van Wakker Dier met de dringende vraag om af te stappen van de plofkip, en kip die voldoet aan de één ster van het Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming te gaan gebruiken. Wakker Dier maakt in deze campagne gebruik van ‘Faming en Shaming’. Van de 5 bedrijven die de afgelopen drie maanden op de radio werden genoemd, hebben alleen Iglo en McDonald’s nog niet de stap gemaakt naar een diervriendelijkere kip. Behalve op de radio, spreekt Wakker Dier ook op Facebook bedrijven aan: de pagina’s van Albert Heijn, C1000 en McDonald’s werden overspoeld door consumenten die van de plofkip af willen. Eerdere faming en shaming campagnes resulteerden in een einde van de legbatterij verkoop in alle supermarkten en A-merken, een einde aan de onverdoofde castratie van biggen en een einde aan bloedarmoede bij kalfjes voor het zogenaamde ‘blank kalfsvlees’.

Kip, ‘t meest mishandelde stukje vlees
Nederland produceert jaarlijks zo’n 450 miljoen ‘gangbare’ vleeskuikens ofwel plofkippen. Van alle soorten vee die voor vlees worden gehouden, scoort deze kip het slechtst op dierenwelzijn. De European Food Safety Authority dringt aan op het houden van kippen met een lagere groeisnelheid. In zes weken tijd groeien plofkippen van 50 gram uit naar een gewicht van 2,2 kilo. Dit is vier keer sneller dan in 1950. Door deze zeer snelle groei, voornamelijk bereikt met genetische selectie, lijden de dieren aan pijnlijke aandoeningen en ziektes en wordt hun welzijn ernstig aangetast. De groei van de poten, het skelet en organen als hart en longen blijft achter bij de groei van de borstspier (de filet). Welzijnsproblemen en hoge sterfte zijn het gevolg. Plofkippen leven met ongeveer 20 anderen op één vierkante meter in dichte stallen. Door het leven in de eigen uitwerpselen, krijgen zij last van pijnlijke voetzweren, hakblaren en borstblaren.

Luister de radiospots:
Shaming

Faming

Lees meer over de campagne: Stop de Plofkip.

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.