H&M 1e fashion retailer met kledinginzameling wereldwijd


Lancering in februari 2013 in H&M-winkels in 48 landen!


H&M is de eerste fashion retailer die start met het wereldwijd inzamelen van kleding. Vanaf februari 2013 kunnen klanten hun gebruikte kleding inleveren bij H&M-winkels in 48 landen. Duurzaamheid is een belangrijk onderdeel van H&M’s bedrijfsfilosofie en H&M streeft ernaar om de impact die kleding gedurende de hele levenscyclus op het milieu heeft te verminderen.

“Onze werkzaamheden op het gebied van duurzaamheid komen voort uit onze betrokkenheid bij sociale en ecologische verantwoordelijkheid. We willen het beste doen voor het milieu, daarom bieden we onze klanten nu een handige oplossing: ze kunnen hun versleten of kapotte kleding bij H&M achterlaten,” zegt Karl-Johan Persson, CEO van H&M.

H&M
Interieur H&M Dam Amsterdam | Photographer: Courtesy of H&M| Copyright: © 2010 JORIS BRURING / BRURING MEDIA BV

H&M zal het eerste bedrijf zijn dat kledinginzameling in geselecteerde winkels wereldwijd aanbiedt. Door dit initiatief kunnen H&M-klanten natuurlijke bronnen sparen en bijdragen aan vermindering van de impact op het milieu door het vermijden van textielafval. Alle kledingstukken van alle merken, in welke staat dan ook, worden geaccepteerd. In ruil voor een tas met gebruikte kleding ontvangt de klant een bon die recht geeft op 15% korting op een artikel naar keuze bij een volgende aankoop. De ingezamelde kleding wordt overgedragen aan H&M’s partner, I:Collect, die voorziet in de infrastructuur waarin consumptiegoederen herhaaldelijk opnieuw worden verwerkt en geschikt gemaakt voor nieuw gebruik.

Recycling werkt!

Ieder jaar worden tonnen aan textiel weggegooid met het huisvuil en eindigen op de vuilnisbelt. Zeker 95% van deze kleding kan weer gebruikt worden: opnieuw dragen, hergebruik of recycling – afhankelijk van de conditie van het kledingstuk.
Op de lange termijn wil H&M de impact die kleding gedurende een levenscyclus heeft op het milieu verminderen en een gesloten cyclus creëren voor textielvezels. Het doel is om technische oplossingen te vinden om textielvezels te hergebruiken en op grotere schaal te recyclen. Daarvoor heeft H&M de Conscious Foundation opgericht: ten behoeve van ontwikkelingen op het gebied van een gesloten cyclus voor textiel en ter ondersteuning van sociale projecten in de H&M’s waardeketen.

www.hm.com

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.