Power to the Fair Trade Flower.
Tweeduizend gratis fairtraderozen, drie bloemenmeisjes en heren in pak. Daarmee vraagt jongerenorganisatie Young & Fair op zaterdag 23 maart aandacht voor de wereld van fair trade en eerlijke handel.
Op de Ganzenmarkt delen aankomende zaterdag vrijwilligers van Young & Fair tweeduizend rozen uit aan het winkelend publiek in Utrecht. Volgens Max Havelaar was slechts 0,3% van de rozen die in 2010 in Nederland zijn verkocht fair trade gecertificeerd. Tijdens de actie wordt gevraagd een petitie te tekenen voor de vergroting van het aanbod van eerlijke bloemen op de Nederlandse markt. Ook kunnen voorbijgangers met de bloemenmeisjes en heren in pak op de foto om vast te leggen hoe fair zij gaan.
Voor de actie werkt Young & Fair samen met ontwikkelingsorganisatie Hivos, dat de rozen levert. Zij vragen met de campagne ‘Power to the Fair Trade Flower’ aandacht voor de slechte arbeidsomstandigheden van veel vrouwen in de Afrikaanse bloemensector. De roos staat hiervoor symbool.
Masterclass
Met de actie hoopt Young & Fair eveneens interesse te wekken voor hun zogeheten masterclass, een weekend (19-21 april) in het Dominicanenklooster te Huissen (Gelderland) waar studenten en young professionals de kans krijgen om te leren over duurzame ontwikkeling en zo een boost kunnen geven aan hun professionele loopbaan.
Over de organisatie
Young & Fair is hét fair trade platform van Nederland voor én door jongeren (16 – 30 jaar). De stichting streeft ernaar om kennis over eerlijke handel te vergroten en hiermee de markt voor fairtradeproducten te verruimen.
www.youngandfair.nl
www.powerofthefairtradeflower.nl