3 redenen om vaker in de buitenlucht te slapen

3 redenen om vaker in de buitenlucht te slapen

Buiten slapen biedt veel voordelen voor de gezondheid. Mensen die kampen met slapeloosheid kunnen hun problemen verminderen door vaker in de buitenlucht te slapen. Dat blijkt uit verschillende onderzoeken. Dit lijkt doorslaggevend om vaker naar buiten te gaan, maar dat is met het Nederlandse klimaat natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.

Zolang het in de nachten nog regelmatig vriest, moet jij er waarschijnlijk niet aan denken om de slaapmatten buiten te spreiden en hier te gaan slapen. Toch is dit ook gewoon mogelijk. Er zijn genoeg mensen die met deze temperaturen zonder problemen buiten slapen. Het is enkel een kwestie van de juiste voorbereiding. Ben je niet zo’n diehard? Dan is het natuurlijk een goed idee voor de zomermaanden.

Maar waarom zou je enorm veel moeite doen om in de buitenlucht te slapen als je ook gewoon in je eigen bed kunt gaan liggen? We geven je 3 redenen om dit toch echt eens wat vaker uit te proberen.

1.      Beter natuurlijk slaapritme door blootstelling aan zonlicht

Bedenk eens goed hoe de mensen zonder klok vroeger wisten wanneer ze naar bed moesten gaan? Inderdaad, ze keken naar de zon. Zodra de zon onder ging, gingen ze slapen en zodra deze opkwam, stonden ze weer op. Tegenwoordig worden we veel minder blootgesteld aan natuurlijk zonlicht en leren we onszelf een onnatuurlijk slaapritme aan. Bedacht met een beetje hulp van de klok. Mensen die standaard rond elf uur naar bed gaan en om zes uur weer de wekker af laten gaan. Geen wonder dat je lichaam dan van slag is. Het is voor je lichaam belangrijk om met het natuurlijke ritme mee te gaan. Onder invloed van het licht zal je meer slaaphormonen aanmaken als de zon zakt. Daarnaast zal je energieker worden zodra de zon weer opkomt. Daardoor sta je in de buitenlucht veel energieker en vrolijker op, dan wanneer de wekker gaat in jouw donkere slaapkamer.

2.      Sterker immuunsysteem

Nu we net een grote gezondheidscrisis achter de rug hebben, ben je wellicht ook benieuwd naar manieren waarop je jouw immuunsysteem nu en in de toekomst kunt versterken. Buiten slapen kan hier mogelijk een zeer positief effect op hebben. Uit Japans onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat mensen die meer dan twee uur per dag in de buitenlucht lopen, een lagere bloeddruk hebben en veel minder cortisol (stresshormoon) aanmaken. Wanneer je buiten slaapt, produceer je ook nog eens veel meer witte bloedlichamen. Deze ‘soldaatjes’ zijn nodig om je lichaam te beschermen. Zelfs na één nachtje slapen in de buitenlucht, maak je genoeg extra witte bloedlichamen aan om je immuunsysteem een boost te geven.

3.      Afvallen

Wil je nog een aantal overtollige kilo’s kwijtraken? Dan is het juist verstandig om bij wat koeler weer buiten te gaan slapen. Als het lichaam haar best moet doen om warm te blijven, verbrand je hier heel wat extra calorieën mee. Zo val je dus slapend af! Vanzelfsprekend moet je hierbij natuurlijk ook je voedingspatroon aanpassen, maar het is een fijn idee dat je zo gemakkelijk extra calorieën kunt verbranden.

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

 

Gezonder en duurzamer leven?


Wij maken het jou gemakkelijker om bewuste en gezonde keuzes te maken. Wil jij ook onze handigste tips, gezonde recepten en beste aanbiedingen in je inbox?

Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief!

U bent succesvol aangemeld.