Heb jij al een e-bike?

Heb je enig idee hoeveel fietsen er op dit moment in Nederland zijn? Het zijn er bijna 23 miljoen! Een enorm aantal, zeker als je het vergelijkt met het aantal inwoners dat ons land heeft; dat zijn er ‘maar’ ruim 17 miljoen.

Nederland is een echt fietsland

Dat we in Nederland dol zijn op fietsen, dat mag duidelijk zijn. Anders dan in veel andere landen beschouwen wij de fiets als een heel belangrijk vervoersmiddel. Voor sommige mensen is het zelfs hun enige of meest gebruikte vervoersmiddel. Dat is in andere landen wel anders, daar is de fiets meestal iets voor erbij of meer bedoeld als hobby, om er mee op uit te gaan.

Er zijn in Nederland bijna 23 miljoen fietsen in omloop, een bijna niet te bevatten aantal. Kun je je voorstellen hoe het eruit zou zien, al die 23 miljoen fietsen bij elkaar? Daar heb je een aardige stalling voor nodig! Fietsen zijn dan ook niet ons straatbeeld weg te denken. We worden door buitenlanders geroemd om onze fietspaden, die je overal kunnen brengen, zelfs in de grote steden. En ben je ergens in het buitenland wel eens zo veel fietsenstallingen tegengekomen? Nederland en fietsen, die twee zaken zijn behoorlijk aan elkaar verbonden.

Steeds meer elektrische fietsen

Wat opvalt als je kijkt naar het aantal fietsen in Nederland, is de stijging van het aantal e-bikes. Er zijn, van de 23 miljoen fietsen in totaal, ruim 2,5 miljoen elektrische fietsen in omloop. De verwachting is dat dit aantal alleen maar zal blijven stijgen. De e bike wordt steeds populairder nu de prijzen iets betaalbaarder worden en het aantal aanbieders groter. Daarnaast speelt mee dat steeds meer Nederlanders kiezen voor een leasefiets

De regeling omtrent fietsen van de zaak is compleet veranderd en hiermee een stuk eenvoudiger en aantrekkelijker geworden. De leasefiets werkt min of meer hetzelfde als de leaseauto. Er wordt 7% van de waarde van de fiets, en dit mag ook een e bike zijn, opgeteld bij het salaris van de werknemer zodat hier belasting over wordt betaald. In de praktijk betekent dat, dat je voor minder dan een tientje per maand een uitstekende elektrische fiets kan leasen. De verwachting is dat deze nieuwe regeling nog eens vele honderden of misschien wel duizenden mensen over de streep te trekken om wat vaker de (elektrische) fiets te pakken, in plaats van de auto. En dat is precies wat de overheid met het invoeren ervan wilde bereiken. Hoe meer mensen er op de fiets zitten in plaats van in de auto, des te minder files er op de wegen staan tenslotte.

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.