Waar is magnesium goed voor?

Waar is magnesium goed voor

Magnesium is een mineraal dat we nodig hebben bij veel verschillende processen in ons lichaam. Zo ondersteunt magnesium de botten en een normale spierwerking, het speelt een belangrijke rol in het functioneren van zenuwen en het is goed voor het geheugen. Magnesium heeft ook een gunstige invloed op de vermindering van vermoeidheid en moeheid en het helpt bij het handhaven van de normale balans in de water- en mineralenhuishouding van het lichaam. Al met al is magnesium dus een belangrijk mineraal. In deze blog vertellen we je meer over magnesium, zoals waar het allemaal in zit en wanneer een aanvulling handig kan zijn.

Waar zit magnesium in?

Magnesium komt in veel voedingsmiddelen voor. Zo zit het in brood en graanproducten, (groene) groenten, noten, melk en vlees. Ook zit het in bananen, peulvruchten, zeewier en cacaopoeder. Omdat magnesium in veel voedingsmiddelen zit krijg je ook niet snel een magnesiumtekort. Ben je er toch niet zeker van of je voldoende magnesium binnenkrijgt? Dan kun je altijd een supplement slikken. Zo heeft Vitakruid magnesium in verschillende vormen. 

Wanneer is een aanvulling handig?

Wanneer is het handig om een supplement te slikken? Ten eerste is magnesium handig voor sporters. Het speelt namelijk een rol bij het behouden van sterke spieren tijdens het sporten en soepele spieren na het sporten. Ten tweede kan magnesium helpen in spannende tijden, want het is goed voor de gemoedstoestand. Op zo’n moment is de magnesiumbehoefte namelijk verhoogd. Als laatste kun je magnesium supplementen gebruiken wanneer je maagzuurremmers slikt. Wanneer dit het geval is kan het lichaam in sommige gevallen minder magnesium opnemen.

Wat is de dagelijks aanbevolen hoeveelheid magnesium?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor baby’s (6 tot 11 maanden) is80 milligram magnesium. Van 1 tot 2 jaar is dit 85 milligram, van 2 tot 5 jaar 120 milligram, van 6 tot 9 jaar 200 milligram en van 10 tot 13 jaar 280 milligram. Vanaf dan worden mannen en vrouwen gescheiden. Mannen wordt aanbevolen om vanaf hun 14e levensjaar 350 milligram magnesium per dag te slikken. Vrouwen van 14 tot 17 jaar en vrouwen die borstvoeding geven wordt 280 milligram aanbevolen en vrouwen van 18 jaar en ouder en zwangere vrouwen 300 milligram.

Bekijk het gehele magnesium assortiment op Leef

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

 

Gezonder en duurzamer leven?


Wij maken het jou gemakkelijker om bewuste en gezonde keuzes te maken. Wil jij ook onze handigste tips, gezonde recepten en beste aanbiedingen in je inbox?

Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief!

U bent succesvol aangemeld.