5 manieren om je duurzame bedrijfsimago te laten zien

5 manieren om je duurzame bedrijfsimago te laten zien

Duurzaamheid speelt een steeds grotere rol in het bedrijfsleven. En dat is alleen maar goed! Ben je als ondernemer al bezig met het maken van de juiste duurzame keuzes? Dat moedigen we zeker aan. Je wilt natuurlijk ook aan de buitenwereld laten zien dat je deze keuzes maakt. Zó kun je het aanpakken.

Duurzame uitstraling

Richt een duurzame uitstraling op. Dit komt in alle aspecten terug. Denk aan je communicatie uitingen, maar ook je bedrijfslogo. Of aan je kantoorinrichting, maar ook de omschrijving van je bedrijfsplannen. Denk dus over alles na. Ben je veel onderweg voor je bedrijf? Stap dan over op elektrisch rijden. Ook als je een busje nodig hebt, kan dit elektrisch met een bedrijfswagen leasen XLLease. Hier zitten verschillende services bij inbegrepen, waaronder verzekeringen en reparaties. Dat levert je dus ook een stukje stabiliteit op. Meer ideeën? Steun duurzame initiatieven, of werk hiermee samen. En laat dit vervolgens zien aan de buitenwereld. Samen sta je ook nog eens sterker en kun je meer bereiken. Dat is nog een belangrijke reden om duurzame samenwerkingen aan te gaan. Je kunt hiervoor worden benaderd, of hier juist zelf actieve stappen in zetten. Werk daarnaast samen met duurzame leveranciers en partners. Dit kun je zelfs als vereiste stellen, om überhaupt open te staan voor een samenwerking met een nieuwe partij.

Certificaten en labels

Voor je duurzame prestaties kun je verschillende certificaten en labels krijgen als bedrijf. Het kan dan ook zeker interessant zijn om je hierin te verdiepen. Wat is er nodig om een bepaald certificaat te halen? Bekende voorbeelden zijn B Corp en Fair Trade. Na het behalen van een certificaat kun je dit uiteraard meenemen in je bedrijfsuitingen. Plaats het logo van een certificaat op je website. Ook in mailhandtekeningen is dit goed zichtbaar. Je bent er trots op. En dat mag je laten zien!

Duurzame bedrijfsvoering

Produceer je zelf producten? Doe dit dan op een zo duurzaam mogelijke wijze. Dit kun je op uiteenlopende manieren bereiken, waar je je het beste per product of productgroep in kunt verdiepen. Werk bijvoorbeeld met gerecyclede of biologisch afbreekbare materialen. Minimaliseer afval en verbruik zo min mogelijk energie en (grond)stoffen bij de productie. Daar ligt de focus. Maar eigenlijk telt het totale plaatje mee. Dus ook de manier waarop je je bedrijfsruimte inricht. Of je je afval goed scheidt. En met het vervoer waarin je rijdt, evenals het vervoer van je personeel. Met full operational lease XLLease.com kies je uit een ruim aanbod van elektrische auto’s. Dat is natuurlijk een duurzamere keuze dan een auto op brandstof. Het telt allemaal mee. Elektrisch leasen is trouwens niet alleen duurzaam, maar ook fiscaal voordelig.

Transparantie over bedrijfsprocessen

Communiceer open en transparant over je bedrijfsprocessen. Hier kun je bijvoorbeeld informatie over delen op je website, waar je ook naartoe verwijst vanaf verschillende plekken. Hoe steekt jouw bedrijfsvoering in elkaar? Dit wil je kunnen uitleggen en verantwoorden. Publiceer daarbij duurzaamheidsverslagen die je inspanningen, doelen en behaalde resultaten in detail beschrijven. Ook social media kun je inzetten als plek om hier informatie over te plaatsen. Updates, verhalen en cijfers: je kunt het er allemaal kwijt. Laat op dit gebied dus zeker van je horen, want zo laat je je duurzame bedrijfsimago goed zien.

Voorkom greenwashing

Last but not least: voorkom greenwashing. Dit houdt in dat je je groener voordoet dan je daadwerkelijk bent. Het kan best aantrekkelijk zijn, maar dit doet je imago juist geen goeds. Wees liever open en transparant, zoals we hierboven al noemen. Optioneel zelfs over de punten die je nog kunt verbeteren binnen de duurzame bedrijfsvoering. Daarmee geef je immers ook weer aan dat je daar wel oog voor hebt. En dat het misschien zelfs al op de planning staat voor de (nabije) toekomst!

We hopen dat je inspiratie hebt opgedaan over effectieve strategieën om je duurzame bedrijfsimago te tonen. Ga ook vooral na wat je bij jouw organisatie vindt passen. Blijf verder goed op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen, om een kenner op het gebied van duurzaamheid te zijn.

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *