Beginnen als freelancer? 3 administratieve tips

Beginnen als freelancer 3 administratieve tips

Heb je jaren in loondienst gewerkt, maar ga je nu als freelancer aan de slag? Zorg dan dat jij je ervan bewust bent wat er allemaal komt kijken bij het ondernemerschap. De administratie is hier een goed voorbeeld van. Veel ondernemers vinden dit niets, maar je ontkomt er niet aan. Je komt namelijk niet onder de aangifte omzet- en inkomstenbelasting uit. Deze aangiftes kun je alleen doen als je jouw administratie op orde hebt. Vind je dit lastig? Dan ben je hier aan het juiste adres. In deze tekst zetten wij namelijk 3 administratieve tips voor beginnende freelancers op een rijtje.

1. Open direct een zakelijke rekening

Als freelancer verstuur je maandelijks facturen naar verschillende klanten. Op zo’n factuur vermeld je jouw bankrekeningnummer, zodat het geld bijgeschreven wordt op de juiste rekening. Sommige freelancers gebruiken hun privérekening om zakelijk geld op te ontvangen. Dit is een optie, maar dit mag niet. De meeste banken keuren het gebruik van een privérekening voor zakelijke doeleinden namelijk af. Doordat zij steekproefsgewijs controleren, kun je tegen de lamp lopen.

Om te voorkomen dat je betrapt wordt, raden wij je aan direct een zakelijke rekening te openen. Dit doe je niet alleen maar omdat het moet van de bank, maar ook voor jezelf. Een bedrijfsrekening helpt jou namelijk het overzicht te behouden over de administratie. Je gebruikt deze rekening immers alleen voor zakelijke doeleinden. Hierdoor lopen zakelijk geld en privégeld niet door elkaar. Het openen van zo’n rekening brengt kosten met zich mee. Toch heb je de kosten van een zakelijke rekening zelf in de hand. Bij de meeste banken kun je namelijk kiezen uit verschillende pakketten.

2. Maak het jezelf niet te lastig

Sommige ondernemers bijten zich volledig stuk op de boekhouding. Dit gebeurt vooral als je hier (nog) niet veel ervaring mee hebt. Boekhouden kost je in dat geval mogelijk uren van jouw tijd. Dit is uiteraard niet wenselijk. Daarom besteed je de boekhouding mogelijk uit aan een boekhouder of accountant. Besef je wel dat dit behoorlijk wat kosten met zich meebrengt. Je bent een stuk goedkoper uit door een boekhoudprogramma aan te schaffen. Met zo’n programma ben je zelf in staat om jouw boekhouding te doen. Bovendien kun je jouw zakelijke rekening hieraan koppelen. Transacties worden hierdoor automatisch ingelezen, waardoor boekhouden jou minder tijd kost.

3. Houd jouw administratie up-to-date

Heb je een hekel aan de boekhouding? Dan stel je het mogelijk iedere keer weer uit. Uiteindelijk word je hier zelf de dupe van. Je moet er namelijk toch ooit mee aan de slag. Als je het constant maar uitstelt, komt er alsmaar meer bij. Hierdoor ben je mogelijk veel meer tijd kwijt dan wanneer je jouw administratie up-to-date houdt. Maak er bijvoorbeeld iedere vrijdag één of twee uurtjes tijd voor vrij. Op deze manier trek je jouw administratie van de hele week glad. Hierdoor ben je er aan het einde van de maand niet onnodig veel tijd aan kwijt.

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.