Dé valkuilen van het coachen

Dé valkuilen van het coachen

In de wereld van bedrijfscoaching ligt groei op elke hoek van de straat, althans, dat lijkt zo. Er is altijd ruimte voor groei, maar jij kunt als coach wel de mate van groei beïnvloeden. Herken daarom de typische valkuilen: als je een coach opleiding overweegt te volgen of als je al een actieve bedrijfscoach bent. Op die manier kun jij coachees begeleiden het maximale uit zichzelf te halen! 

Objectief te werk gaan

Empathie is als bedrijfscoach misschien wel één van je sterkste punten. Maar, in het heetst van de strijd, kunnen persoonlijke meningen en vooroordelen een valkuil zijn. Als coach moet je altijd objectief te werk gaan. Subjectieve oordelen en persoonlijke gevoelens mogen niet in de weg staan van de beste adviezen voor jouw coachee. 

Het is jouw taak om een veilige omgeving te creëren waarin jouw cliënt openlijk kan praten en ontwikkelen. Laat je eigen meningen achterwege en focus je op wat het meest nuttig is voor de persoon die je coacht. In de wereld van bedrijfscoaching betekent dit ook het vinden van een evenwicht tussen de behoeften van het individu en de organisatie als geheel.

Afwijking in gedachten van een coachee

In het verlengde van je subjectieve perspectief ligt de verwachting, of gedachte, dat een coachee op dezelfde manier denkt als jij. Als coach moet je je realiseren dat de gedachten, overtuigingen en meningen van de cliënt sterk kunnen afwijken van je eigen perceptie. Niet elke coachee deelt jouw mening en dat is oké. 

Het is jouw rol als coach om een brug te slaan tussen deze verschillende gedachten en standpunten. Dit vraagt een open houding, het vermogen om te luisteren en in te spelen op de behoeften en wensen van de cliënt, ook al verschillen deze van je eigen overtuigingen.

Voorkom het trappen in deze valkuilen

Het vermijden van deze valkuilen is een cruciale stap in je ontwikkeling als coach. Als je de neiging hebt om subjectief te zijn of te veronderstellen dat de coachee op dezelfde manier denkt als jij, neem dan een stap terug. Het gaat erom dat je luistert, leert en je voortdurend aanpast om de beste steun voor je cliënt te zijn.

Elke valkuil biedt ook een kans voor groei en ontwikkeling. Door je bewust te zijn van deze potentiële problemen, verbeter jij je coachingsvaardigheden en word je een nog effectievere bedrijfscoach. Wil je dit beter onder de knie krijgen? Dan is een verdiepende coach opleiding misschien wat voor je!

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.