Inmiddels zijn er meer webshops in Nederland dan fysieke winkels en waarschijnlijk hadden veel mensen dat tientallen jaren geleden zeker niet verwacht. In de tijd dat het nog relatief ongebruikelijk was om iets online te bestellen. Nu wordt het zowel door ouderen als jongeren gedaan en daarom zie je ook dagelijks gigantisch veel pakketbezorgers door de straten rijden met bussen, fietsen, elektrisch autootjes en ga zo maar verder. Ook is het in deze tijd relatief gemakkelijk om een webshop op te richten, omdat je veel platforms hebt alwaar je zonder digitale ervaring gemakkelijk een gehele webshop kunt inrichten. En je kunt er dan ook prima eentje als bijverdienste runnen.
Echter, in deze tijd is er nog iets waar je rekening mee moet houden als het gaat om je webshop en dat is het duurzaamheidsaspect. Met het oog op het klimaat, de nieuwe wereld, wetgeving, de wensen van je klanten en natuurlijk je eigen portemonnee. Verduurzamen als webshop is dus bijzonder belangrijk en je kunt op die manier zelfs een andere doelgroep bereiken. Maar hoe doe je dit dan: je webshop verduurzamen? We geven je drie belangrijke tips.
Milieuvriendelijke bezorging
Webshops die duurzamer willen ondernemen, doen er goed aan om voor milieuvriendelijke bezorging te gaan en daar komt heel wat bij kijken. In de eerste plaats moet je dan natuurlijk rekening houden met de verpakking van je verzending. Zorg ervoor dat deze stevig is en gelijktijdig goed voor het milieu. Wat dat betreft zijn luchtkussen enveloppen bijvoorbeeld een zeer duurzame keuze.
Maar dan ben je er nog niet. Je kunt namelijk ook besparen op veel zaken. Door bijvoorbeeld zo min mogelijk papier te printen en de factuur bijvoorbeeld digitaal via de mail te verzenden. En daarnaast kun je natuurlijk zakendoen met bezorgdiensten die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan en bijvoorbeeld enkel met elektrische busjes rijden.
Duurzaam inkopen
Natuurlijk begrijpen we goed dat je als webshop winst wilt maken en daarom probeer je producten voor een zeer lage prijs in te kopen en tegen een hogere prijs te verkopen Met dat principe is op zich niets mis, maar het is wel belangrijk dat je je ook beseft dat niet alle producten eerlijk worden gemaakt. En of je wel wilt meewerken aan een systeem dat dit legitimeert. Gelukkig kun je tegenwoordig ook gemakkelijk maatschappelijk verantwoord inkopen, want daarover is tegenwoordig voldoende informatie te vinden. Duurzaam inkopen kan overigens ook financiële voordelen met zich meebrengen. Je kunt dan namelijk aangeven dat je producten maatschappelijk verantwoord zijn en daarmee trek je klanten aan die ook milieubewust bezig zijn. En dit zijn er steeds meer. Vergeet ook niet om je klanten te voorzien van duurzaamheidsinformatie bij de productbeschrijvingen, want dat wordt ook zeker gewaardeerd.