Laatste update op 31 oktober 2024
Het kan lastig zijn om te groeien als onderneming, zeker als je niet echt thuis bent in de marketing. Dit is een veel voorkomend probleem onder beginnende ondernemers, ze willen met hun business zelf bezig zijn, niet met het adverteren naar de buitenwereld. Dit is voor goede reden, want een goed product of service kunnen aanbieden is de sleutel tot succes en vraagt veel tijd. Er zijn gelukkig een aantal overzichtelijke manieren om jezelf toch wat meer in de schijnwerper te werken, zonder dat ze al te veel moeite kosten. Het hebben van een digitaal gemanaged advertentiebeleid neemt veel stress weg. Ook de waarde kennen van Search Engine Optimization vergroot het bereik onder klanten
Een gedegen advertentiebeleid uitvoeren
Op het internet zijn er enorm veel plekken om te adverteren, zoals bij Facebook en Google. Deze sites bieden uitgebreide panelen aan om precies te adverteren waar je wilt. Je kan bijvoorbeeld denken aan Google Shopping, met de juiste aanpak kan je ervoor zorgen dat jouw producten als eerste naar boven komen drijven wanneer iemand op een relevante term zoekt. Online marketing bureau Digital Monks brengt een berg aan ervaring mee zodat je niet zelf het platform hoeft te leren gebruiken. De integratie tussen Google Shopping en Google Ads bijvoorbeeld kan al snel ingewikkeld worden, daarom helpt het om experts erbij te hebben die de juiste doelgroepen en zoekwoorden weten te vinden.
Overzicht houden over je analytics
Met Google Analytics kan je op een centrale plek overzicht houden over alle statistieken, zowel die van je website als die van je advertenties. Door op de hoogte te zijn van hoe klanten de website benaderen kan je hints krijgen over hoe je de website het best kan aanpassen. Blijven ze bijvoorbeeld te lang hangen op pagina’s zoals de retourvoorwaarden, dan kun je deze pagina versimpelen. Daarnaast krijg je informatie over hoeveel mensen een order daadwerkelijk voltooien, als mensen bij het afrekenen te lang blijven hangen en hun interesse verliezen kan je het proces wellicht simpeler maken.
Welke data is het meest relevant?
Google Analytics kan overweldigend zijn omdat je enorm gedetailleerde informatie krijgt. Van een willekeurige bezoeker kan je bijvoorbeeld hun herkomst zien, maar ook of ze via telefoon of laptop zijn gekomen. Een scherpe focus houden is belangrijk, daarom wordt vooral aangeraden om te kijken naar order percentages en andere meetbare doelen, zoals aanmeldingen voor een nieuwsbrief.