Mail & Win: het boek Verbeter de wereld, begin een bedrijf

boek-social-enterprise-willemijn-verloop-mark-hillen

De Betere Wereld ontmoet auteurs van inspirerend nieuw boek

Begin november brachten Mark Hillen en Willemijn Verloop -initiatiefnemers van Social Enterprise NL- een nieuw boek op de markt. Een boek met een missie: erkenning voor social enterprises. Oftewel bedrijven die ondernemen om de wereld te verbeteren. Onder het genot van een kopje fair trade thee omlijst door bomen in prachtige herfstkleuren spreek ik aan de Amsterdamse Herengracht met twee bevlogen auteurs. Over de participatiemaatschappij, golfbewegingen, verbinding en erkenning.

Door Lindy Bontenbal

Het boek van de twee ‘nieuwe’ schrijvers (respectievelijk econoom en oprichtster van WarChild) gaat over social enterprises in Nederland. En legt uit hoe die sociale ondernemingen winst voor iedereen creёren. Met de sociaal ondernemer wordt bedoeld de man of vrouw die met hardnekkige vastberadenheid een maatschappelijk probleem te lijf gaat met als middel een bijzonder bedrijf. In dat concept geldt de vuistregel: Winst maken is Mail & Win: het boek Verbeter de wereld, begin een bedrijfbelangrijk voor de continuїteit van het bedrijf, maar de financiёle doelen staan ten dienste van de maatschappelijke missie.

Openheid
“Het was de uitgever die ons benaderde met het idee voor dit boek, vertelt Mark. “ En omdat we al samenwerkten en op hetzelfde traject zaten, was het logisch dat we het boek samen zouden schrijven”, voegt Willemijn er aan toe. Ze hopen met het boek meer erkenning te creёren voor social enterprises. “ En openheid om na te denken over social enterprise als model om maatschappelijke waarde te creёren. “ Maar het boek is niet alleen voor ondernemers en idealisten. “Ik hoop dat iedereen er iets uithaalt, legt Willemijn uit. “Het boek is laagdrempelig, je kunt er alle kanten mee op. Het is geen droog management boek, dat soort boeken lees je meestal niet helemaal uit. Met ons boek is het juist de bedoeling dat mensen blijven doorlezen.”

Meten
Dat doorlezen wordt vergemakkelijkt doordat er allerlei case studies door het boek heen zijn verwerkt zoals het verhaal van Marqt, Tony’s Chocolonely, MyWheels en Fifteen. Deze praktijkvoorbeelden zijn gedrukt op oranje papier, bijna als een teken van trots op succesvolle Nederlandse social enterprises. Dat brengt mij meteen bij mijn volgende vraag hoe we de impact van social enterprises kunnen meten om er voor te zorgen dat die erkenning er komt. “Die impact kun je zeker meten,” antwoord Willemijn, “maar verschilt per onderneming omdat dit afhankelijk is van de missie. Je kunt bijvoorbeeld meten hoeveel procent van de cacaoproductie slaafvrij geproduceerd is of hoeveel mensen met een beperking je in dienst hebt genomen. Dat zijn ook targets.” Mark voegt daaraan toe dat meten ook wel complex kan zijn in vergelijking met gangbare targets. Het is typerend voor de dynamiek tussen de twee schrijvers. “We hebben tijdens het schrijfproces ook discussies gehad als we verschillend over iets dachten, “ lacht Willemijn.

Sociaal ondernemen is ‘in’ en het woord duurzaamheid komen we overal tegen. Ik vraag de schrijvers hoe we ervoor kunnen zorgen dat verantwoord ondernemen een way of doing business blijft en niet alleen een trend. “Het moet vooral niet elitair worden,” zegt Willemijn. “ En ook niet belerend, want dan ontstaat er juist een tegenbeweging. Het moet vanuit de mensen zelf komen”. Mark voegt eraan toe dat het goed is dat mensen nadenken over duurzaamheid. “En het is belangrijk dat je plezier hebt in wat je doet en er voldoening uit haalt. Ook het internet draagt bij aan nieuwe economische ontwikkelingen.” Een van die nieuwe ontwikkelingen die online zijn ontstaan zijn websites zoals thuisafgehaald.nl In hun boek ook als voorbeeld genoemd. Delen als het nieuwe hebben omschrijft Willemijn als een golfbeweging. “Het slaat terug op het moment dat de samenleving is ‘doorgeslagen’. “Hebzucht is er altijd al geweest, “ voegt Mark er aan toe.

Crisis
Maar de auteurs zien social enterprises niet als oplossing voor de economische crisis. “Ik denk dat het niet zozeer met de crisis te maken heeft, “ zegt Mark. “Maar de crisis liet ons wel dingen zien zoals hebzucht en liegen. Mensen zijn wel op zoek naar verbinding, naar de menselijke maat en nemen afstand van materie. Het vertrouwen in de overheid wordt minder; de zogenaamde participatiemaatschappij is daar een uitvloeisel van.”, voegt Willemijn eraan toe.

Gastcolleges

Mark en Willemijn willen ook de jongere generaties inspireren. Mark vertelt dat hij af en toe gastcolleges geeft op universiteiten. Op dit moment richten de twee zich voornamelijk op het hoger en universitair onderwijs. “ Op dit moment zijn er bijvoorbeeld nog geen professoren /leerstoelen die zich richten op sociaal ondernemerschap, legt Mark uit. Hun doel is anderen te inspireren en zo het gedachtegoed verder te verspreiden.

Kansen
Als we het hebben over de toekomst van social enterprises in Nederland sluit Willemijn zich aan bij het doel van Barosso (President van de Europese Commissie red) om ervoor te zorgen dat minstens 10 procent van de Mail & Win: het boek Verbeter de wereld, begin een bedrijfeconomie uit ‘sociale en duurzame waardecreatie’ zal bestaan. “Sociaal ondernemerschap is een bijzonder model met meer kansen. Voor de ondernemers en voor de consument. Mensen zijn weer op zoek naar de menselijke maat en naar verbinding, naar dat waarachtige. En die verbinding is misschien een gevolg vanvertrouwen. Ondernemers nemen verantwoordelijkheid.”

Uitgeverij Business Contact, Antwerpen. ISBN 9789047006763

Mail & Win
E-mail je gegevens naar verbeter@debeterewereld.nl en maak kans op een exemplaar.

Update:
Deze Mail & Win-actie is inmiddels afgesloten. Iedereen hartelijk dank voor het meedoen, en de winnaars van harte gefeliciteerd!
In onze Mail & Win-rubriek vind je nog vele andere acties, en ook hebben wij wekelijks speciale Facebook-acties.

Veel geluk!
En wil je echt niets missen van De Betere Wereld, abonneer je dan op onze nieuwsbrief!

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.