MVO werken als online onderneming

Auteur: Ellen Oortwijn

Consumenten hechten, naast economie en gezondheid, in toenemende mate waarde aan maatschappelijk verantwoord ondernemerschap. Ze zijn selectiever en kritischer over de bedrijven waar ze producten en diensten afnemen. Tegelijkertijd wordt de vraag naar duurzame en biologische producten steeds groter.

Als online onderneming heb je een stapje voor in deze ‘anderhalvemeter-economie’ omdat de markt door de fysieke beperkingen vooral online plaatsvindt. Vindbaarheid in zoekmachines is hierbij een onmisbaar onderdeel. Dit creëer je door een goede SEO strategie, oftewel Search Engine Optimization.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is het nieuwe normaal

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) zou moeten voortkomen uit de intrinsieke behoefte van online ondernemingen om de wereld beter te maken. Mede door de coronacrisis is er een groeiend bewustzijn onder consumenten en bedrijven dat ‘het anders moet’. Als online onderneming betekent MVO dat je verantwoordelijkheid neemt voor de effecten die je als organisatie hebt op mens, milieu en bedrijfsvoering. Want de toekomst is nú.

In een MVO beleid staan drie waarden centraal: People, Profit en Planet. En ‘Profit’ voor het bedrijf hoeft zeker niet vergeten te worden. Ook aan MVO mag en kan geld worden verdiend. Duurzame beleggingsfondsen laten zien dat bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen, vooral op de lange termijn, winstgevender zijn dan bedrijven die dat niet doen[1].

De duurzame ondernemer anno 2020

Een maatschappelijk verantwoord ondernemer heeft het welzijn van zijn personeel en de maatschappij hoog in het vaandel staan. Zoals bijvoorbeeld met aandacht voor medezeggenschap en mensenrechten. Ook duurzaamheid is een onderdeel van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Er wordt dan al snel gedacht aan het (online) aanbieden van milieuvriendelijke producten. Maar duurzaam ondernemen heeft niet alleen te maken met de producten of diensten die je aanbiedt. Het gaat vooral over hoe je als ondernemer in het leven staat. 

Een online onderneming zonder milieuvriendelijk aanbod kan natuurlijk wel een duurzame visie hebben. Dit hoeft niet per definitie te gaan om grote investeringen of plannen. Een betere wereld begint bij jezelf. Een duurzame ondernemer doet alles dat hieraan bijdraagt, dit kan dus ook in ‘de kleine dingen’ zitten. Denk bijvoorbeeld aan het beperken van energieverbruik, je websites onderbrengen bij een groene hosting partij, fairtrade koffiebonen of het recyclen van afval.

MVO is geen kwestie van ‘of’ maar ‘en’

Bij maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn ‘milieu, mens en maatschappij’ belangrijke onderdelen van je strategie. Maar dit kan voor je online onderneming natuurlijk niet het enige zijn. Een milieuvriendelijke elektrische auto met een slechte kwaliteit heb je niks aan. Net zoals duurzame producten ook veilig moeten zijn en veganistisch vlees vooral lekker.

MVO is goed voor je imago en draait om een eerlijke boodschap. Pas op dat je je niet medeplichtig maakt aan ‘greenwashing’; zorg dat je imago ook wordt waargemaakt. Ondersteun je online communicatie waar mogelijk met relevante keurmerken of certificaten.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen; own it, show it!

Online zie je dat MVO een steeds prominenter plek op de website van bedrijven krijgt. Dit is een logisch gevolg van de toenemende belangstelling. Eerder was informatie over maatschappelijk verantwoord ondernemen nog summier en moeilijk vindbaar. Tegenwoordig steeds opvallender en uitgebreider. De missie, visie, doelen of duurzame investerings- of innovatie projecten zouden een vast onderdeel van de website moeten zijn. Sommige bedrijven hebben zelfs een apart domein vastgelegd, specifiek gericht op MVO. Of schrijven actief blogs en artikelen waardoor ze automatisch hoger ranken in Google op bepaalde zoekwoorden. Bij de beoordeling van vindbaarheid door Google spelen verder zaken mee zoals recensies en beoordelingen van klanten, net als de (technische) inrichting van websites.

SEO specialisten zoals bij SmartRanking zorgen ervoor dat jouw inspanningen op het gebied van maatschappelijk ondernemen vindbaar worden. Precies daar waar het wat oplevert.

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.