Welke voordelen biedt duurzaam ondernemen op de lange termijn?

Welke voordelen biedt duurzaam ondernemen op de lange termijn

Duurzaamheid is een thema waar alle bedrijven zich eigenlijk mee bezig dienen te houden. Dat is belangrijk, omdat steeds meer consumenten bij een aankoop of afname van dienst zelf met duurzaamheid rekening houden. Dat geldt eveneens voor overheidsorganisaties en in de B2B sector. Er zijn bovendien meerdere voordelen verbonden aan duurzaam ondernemen, zoals het beperken van de ecologische voetafdruk. Het kost in eerste instantie de nodige investeringen, maar op lange termijn pluk je er de vruchten van.

Het levert een kostenbesparing op

Het besparen op kosten is een van de voordelen die duurzaam ondernemen met zich meebrengt. Investeer bijvoorbeeld in zonnepanelen om op lange termijn de kosten terug te verdienen. Het gebruikmaken van zonne-energie levert bovendien een bijdrage aan het duurzame imago van je bedrijf. Ook het investeren in energiezuinige ledverlichting levert een besparing op en is een duurzame manier van verlichten. Zo is het eveneens mogelijk om bijvoorbeeld simpele maatregelen te nemen, zoals het plaatsen van tijdschakelaars op apparaten. Al deze investeringen leveren je bedrijf op lange termijn een kostenbesparing op en het is ook nog eens goed voor het milieu.

Je bedrijfsimago verbetert erdoor

Het bedrijfsimago is in deze tijd belangrijker dan ooit en door duurzaam te ondernemen leg je een uitstekende basis voor het optimaliseren daarvan. Er zijn verschillende mogelijkheden om te laten zien dat je als bedrijf duurzaam bezig bent. Dat heeft niet alleen een positieve invloed op het aantrekken van klanten, maar bijvoorbeeld ook op personeel. Duurzaam ondernemen is onder meer in te zetten als onderdeel van je marketingstrategie. Zo krijgt je bedrijf nog meer bekendheid als duurzaam bedrijf en dat werkt natuurlijk door op de lange termijn. Bovendien vinden werknemers het ook steeds belangrijker dat werkgevers zich bezighouden met duurzaam ondernemen. Dat heeft een positieve invloed op de tevredenheid van werknemers, zoals dat overigens ook geldt voor maatschappelijke en sociale betrokkenheid van bedrijven.

Je belast het milieu minder

Er zijn allerlei voordelen voor je bedrijf als je duurzaam gaat ondernemen, maar het milieu sparen, is natuurlijk ook een belangrijk aspect. Door verschillende maatregelen te nemen, wordt het milieu veel minder belast. Je kan bijvoorbeeld als productiebedrijf gaan werken met duurzame materialen of als webshop de bestellingen in biologisch afbreekbare of recyclebare dozen verzenden. Als deze verpakkingen dan ook nog CO2 neutraal zijn gemaakt, minimaliseer je optimaal de ecologische voetafdruk op dit gebied.

Je voorkomt negatieve associaties

Duurzaam ondernemen heeft op lange termijn nog meer voordelen. Je voorkomt bijvoorbeeld negatieve associaties die al snel ontstaan als je minder duurzaam produceert. Denk maar aan kleding die niet op een duurzame manier wordt geproduceerd en waar wellicht ook nog kinderarbeid op van toepassing is. Een dergelijke negatieve associatie wil je niet voor je bedrijf en als deze er wel eenmaal is, kom je haast niet meer van het stempel af. Kies daarom zelf ook als bedrijf voor samenwerkingen met bedrijven die zich bezighouden met duurzaam ondernemen. Dat versterkt je positie als duurzaam bedrijf en voorkomt bovendien dat er negatieve associaties ontstaan.

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.