In De Groene Stoel: Schoon met Sonett, puur natuur

Interview met Gerhard Heid, CEO Sonett

Hoe doet Sonett, pioneer in ecologisch verantwoorde en huidvriendelijke schoonmaak- en wasmiddelen, het zélf op het gebied van duurzaamheid? We vroegen het Gerhard Heigroene stoeld, CEO van Sonett.

Wat kunt u onze lezers vertellen over Sonett?
Sonett startte in 1977 -de biologische en natuurlijke markt had net haar intrede in Europa gedaan- als pionier in natuurlijke schoonmaak- en wasmiddelen. De wortels van het Duitse bedrijf liggen in de research die wetenschapper Johannes Schnorr, verbonden aan de Flow Dynamics Institute in Herrischried in de jaren’60 uitvoerde. Zijn methode bracht de zgn. oppervlakte-actieve stoffen in drinkwater aan het licht, afkomstig van was- en schoonmaakmiddelen die niet of niet volledig werden afgebroken. Deze schadelijke stoffen werden vervolgens ook teruggevonden in oppervlaktewater, meren en rivieren. Schnorr verzon een milieuvriendelijke variant, die het maximale haalde uit de ingrediënten en bovendien snel en compleet afbrak. Het modulaire systeem van Sonett was geboren

Klinkt goed! Hoe kan Sonett mij als consument in relatie tot een betere wereld dan helpen?
Als je je kleding in een wasmachine wast, blijft er altijd wat van het wasmiddel in het textiel achter. Dat is niet te vermijden, en dus kom je daarmee weer in aanraking, letterlijk. Je kunt er dan maar beter zeker van zijn dat je wasmiddel helemaal natuurlijk zijn, non-gmo, non-nano en vrij van allerlei aroma’s, parfum en conserveermiddelen.

Sonett gebruikt alleen natuurlijke, plantaardige oliën voor haar zepen, en puur natuurlijke essentiële oliën. 

Reguliere was- en schoonmaakmiddelen dragen bij aan een slecht binnenklimaat. Wat kunt u vertellen over uw producten in relatie tot de luchtkwaliteit binnenshuis?
De ingrediënten van Sonett’s producten zijn nagenoeg gelijk aan die van de natuur, vrij van synthetische stoffen. Alles wat goed is voor de Natuur, is goed voor de gezondheid van de mens. Met name de puur natuurlijke essentiële oliën zijn zalvend voor de ziel, als die via wassen en schoonmaken in de lucht circuleren.

sonett_LR-9     sonett_LR-6

Hoe zit dat met de schoonmaak van speelgoed, bedlinnen en kleding van kinderen – en dan vooral die van de allerkleinsten die alles in hun mond steken?
Daar hebben we ook aan gedacht! Speciaal voor hen, als ook voor al degenen die zeer gevoelig reageren of duidelijk allergie hebben, is er de Serie Sensitive. Dat is een range van producten zonder enzymen en stoffen die de geur geven, als ook zeer mild van de huid.

Research, ontwikkeling en innovatie is belangrijk. Welk inspirerend voorbeeld resulteerde in een voordeel voor gebruikers?
Vanaf het begin is één van de meest belangrijke innovaties, is dat we voor onze actieve schoonmaakstoffen zeep gebruiken die gemaakt wordt met 100% plantaardige, natuurlijke oliën. Denk aan raapzeed-, olijfolie- en  zonnebloemolie. Het gebruik van zeep als medicijn is al sinds het oude Egypte bekend, effectief tegen allerlei huidproblemen. Het is de meest natuurlijke middel, van nature volledig afbreekbaar.

Op jullie website lezen we “12 egg-shaped glass vessels”. Dat klinkt als hightech innovatie?
Onze complete waterproductie (circa 10.000 liter/dag) loopt continue door 12 ei-vormige glazen kolken. Een waterkolk is een natuurlijke beweging van water en brengt meer leven in het water. Nadat het water de 12 glazen is gepasseerd, heeft de kwaliteit van puur water uit een bron.

sonett_LR-11         sonett_LR-13

Nooit gedacht dat geuren voor was- en schoonmaakmiddelen zoveel impact hebben op de gebruikservaring. Wat kunt u vertellen over de subtiele Sonett-geuren?
Geuren zijn zeer belangrijke substanties, want ze vertegenwoordigen puurheid en geven op een zintuiglijke manier aan dat het schoon is. Bovendien vinden we dat de essentiële oliën de kracht van de zon in zich hebben, als ook flower power – dit in contrast met synthetische parfums die zintuigen voor de gek houden en meer werken als neurotoxische substanties.

Laten we ‘s kijken naar de verpakking. Hoe komt de visie van Sonett hier in terug?
Het verpakkingsontwerp laat ook iets van onze holistische visie zien. Naast het functionele aspect werken we continue aan een kleurrijke, herkenbare lijn dat goed smoelt. Dat wordt gewaardeerd, want het ontwerp scoorde afgelopen jaren een Reddot Award en een IF Design Award, twee prestigieuze designprijzen.

Een groot deel van de Sonett-producten wordt gelabeld door 25 inwoners van “Camphill
Workshops Lehenhoff”, een instituut voor mensen met een lichamelijke beperking. Deze samenwerking vinden we erg plezierig; er is veel synergie over en weer, en het werk wordt gedaan met veel aandacht en liefde. 

Wat kunnen wij in de toekomst van Sonett verwachten?
Sonett heeft een van de meest uitgebreide lijnen voor wat betreft ecologisch verantwoord wassen en schoonmaken. Voor de toekomst hebben wij innovaties op stapel staan voor kinderproducten en ook lichaamsverzorging. Daarnaast denken we aan nieuw materiaal voor verpakkingen, doen we met name onderzoek naar nog betere biologische werkzame stoffen en gaan we meer doen om Sonett als een sociaal bedrijf te profileren, bijvoorbeeld door onze betrokkenheid met een ziekenhuis voor verslavingsgevoelige mensen en door het opnemen van een aantal Afrikaanse vluchtelingen in ons bedrijf.

Meer weten? Kijk op de website van Sonett.

sonett

Gerhard Heid, CEO Sonett

 

 

 

 

 

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.