Betere zorg door risicomanagement

Betere zorg door risicomanagement

In de zorg is natuurlijk het belangrijkste dat de beste zorg aan patiënten geboden wordt. Dit is niet altijd vanzelfsprekend, aangezien er zeker in de zorg veel uitdagingen en risico’s bij het werk komen kijken. Een ongelukje zit altijd in een klein hoekje, maar zeker in de zorg kan elke behandeling, procedure en beslissing een risico voor de patiënt zijn. Het is dan ook van groot belang dat de veiligheid en kwaliteit van de zorg gewaarborgd wordt. Dit kan gedaan worden door risicomanagement. We vertellen je alles wat je moet weten. 

Wat is risicomanagement?

Risicomanagement is een proces waarin zorginstellingen risico’s identificeren, evalueren en beheersen. Het doel is om mogelijke risico’s op tijd te zien en deze vervolgens te beperken of te voorkomen. Binnen de zorgsector kunnen deze risico’s variëren van medische fouten en infecties tot grotere risico’s, zoals problemen met apparatuur of te weinig personeel. Een effectieve risicomanagement zorg moet goed in de gaten gehouden worden, zodat er snel gereageerd en gehandeld kan worden en problemen voorkomen kunnen worden. 

Risicomanagement bij incidenten

Incidenten kunnen altijd gebeuren, zeker in de zorg. Wanneer er een fout gemaakt wordt of een ongeluk gebeurt, moet dit altijd geregistreerd worden. Dit zorgt wel voor extra administratie, maar kan vergemakkelijkt worden met een kwaliteitsmanagementsysteem zorg. In dit systeem kunnen niet alleen incidenten, maar ook bijna incidenten geregistreerd worden. Op deze manier ontstaat er ook een goed overzicht van hoe de zorg verbeterd kan worden en hoe problemen voorkomen kunnen worden in de toekomst. Voor het risicomanagement is het verder ook van belang dat er duidelijke protocollen zijn voor noodgevallen en dat het personeel regelmatig getraind wordt om zo de beste zorg te kunnen leveren.

Het belang van risicomanagement voor betere zorg

Een goed werkend risicomanagementsysteem verhoogt de kwaliteit van zorg op verschillende manieren. In de eerste plaats helpt het om fouten te voorkomen. De meeste incidenten ontstaan door menselijke fouten, zoals een verkeerde diagnose of miscommunicatie. Door processen zoals dubbele controles, duidelijke protocollen en het gebruik van technologieën, zoals elektronische patiëntendossiers, kunnen veel van deze fouten voorkomen worden. Daarnaast bevordert risicomanagement ook de veiligheid van patiënten. Een zorginstelling die risico’s nauwkeurig in kaart brengt en zich actief inzet om risico’s te voorkomen en beperken, zorgt er ook voor dat patiënten met meer vertrouwen behandeld kunnen worden en sneller zullen herstellen. Dit leidt uiteindelijk tot een complete verbetering van de zorg in het algemeen.