Gezien: de docu The True Cost
Na afloop van hetgeen ik hieronder beschrijf, verscheen ’toevallig’ op tv thuis een Kruidvat-reclame. Een zomerjurkje voor 9,95 euro… Doe het niet, beste lezer! Niet voor je huid, niet voor de Aarde, en ook niet vanwege de hoge prijs die de arbeiders -vaak ook hele jonge- in landen als Bangladesh er voor moeten betalen. Maar het goede nieuws is er ook: er is al wel een hoop aan het veranderen…
Tekst: Erwin Polderman
De documentaire The True Cost die ik gisterenavond tijdens een speciale pers-avond mocht zien, dendert nog na. De maker, Andrew Morgan, biedt je anderhalf uur lang een brede, indringende kijk in de coulissen van de internationale kledingindustrie – eentje met soms heftige beelden en zeer persoonlijke verhalen.
Nou wist ik best al wat af, van die mode-industrie, na zes jaar DeBetereWereld; bijvoorbeeld dat deze industrie de tweede meest vervuilende industrie ter wereld is, na de olie-industrie uiteraard. Maar na The True Cost komen mij de reclames van Kruidvat, Primark, Zara en H&M – om er maar ’s een paar uit de fast fashion-hoek te noemen – meer dan ooit voor als bizarre schertsvertoningen.
Vanavond in première
The True Cost gaat vanavond officieel in première, in Pakhuis De Zwijger Amsterdam. De voorstelling op 11 juni is al uitverkocht, en vanwege de grote belangstelling is de première vanavond verhuisd naar de grote zaal in De Zwijger. Er zijn, op dit moment van plaatsing, nog een tiental plaatsen vrij.
The True Cost is vorige week vertoond op het filmfestival in Cannes. Online hebben o.a. Bloomberg, The Guardian, Marie Claire Italy, Vogue UK, Elle US en CNN aandacht aan de film besteed.
Trailer: bekijk ‘m hier
Facebook: event & tickets
Download: voor $ 9,99 kan je de docu downloaden van truecostmovie.com
Goed nieuws!
Behalve de wereldwijde voorstellingen van The True Cost, hier georganiseerd door Miranda Hoogervorst van het educatieve platform ‘Stripped Fashion‘, is er dus ook meer goed nieuws! De voedingsindustrie, de financiële wereld… Velen zijn het zat, en gaan op zoek naar alternatieven, en andere systemen. Zowel consumenten als de beroepsgroep: fashion designer Stella McCarthy bijvoorbeeld en dichter bij huis Safia Minney van het Engelse People Tree -in Nederland vertegenwoordigd door Charlie & Mary Agency – als ook Rianne de Witte, Studio Jux en andere Nederlandse designers en labels. Zelfs economen, zoals Richard Wolf die in de docu zegt “The real problem is the system itself as a whole”. Hij pleit voor een complete change.
Nieuwkomer Hasmik Matevosyan is het daar van harte mee eens. Zij schreef het boek “Paradigm Shift in Fashion” waarmee ze zichzelf en haar visie op de kaart zette, en nu middels crowdfunding de video-cursus Good Fashion Mastery opzet om designers te helpen de juiste keuzes te maken.
En een duurzame toekomst heeft ook de Strawberry Earth Academy als doel: onder het mom ‘Designing The Future’ is een heus opleidingstraject voor fashion designers en productontwerpers van start gegaan.
Een meer inhoudelijk verslag over de documentaire The True Cost, is geschreven door onze collega’s van OneWorld.
En hou onze Facebook-pagina in de gaten, zodat je onze komende FairFashion-Special niet mist!
‘Buy less, buy better!’