‘Doe maar lekker duurzaam’ voor duurzamer eten van start

miss detox

2,5 miljoen NLse huishoudens proberen gratis duurzamere producten uit

Laatste update op 23 september 2015

Voor het tweede jaar is de DOE MAAR LEKKER DUURZAAM-actie gestart, een initiatief van de Nationale Postcode Loterij met Unilever en Albert Heijn (AH) als partners. Met deze actie willen de drie partijen Nederlandse consumenten motiveren om duurzamer te eten. Er wordt daarbij nauw samengewerkt met Nederlandse goede doelen en certificeringsprogramma’s, zoals Natuur & Milieu, de Dierenbescherming, Marine Stewardship Council (MSC), UTZ Certified, Stichting Max Havelaar en Rainforest Alliance.

Voor de betere wereld gingen we in gesprek met duurzame pompoenboer Rinke van De Terp.

duurzamer eten

Foto: A. Stoffels

Wanneer begon het allemaal? Wat is de geschiedenis achter deze biologische pompoenen?
Het begon hier, 30 jaar geleden, op 1 hectare tuinbouw wat inmiddels is uitgegroeid tot bijna 100 hectare gemengd bedrijf met akkerbouw en vleesveehouderij.
Nu leveren we voor het 18e jaar pompoenen aan AH. Toen we begonnen met leveren aan Albert Heijn zaten we nog in de ‘geitenwollen sokken periode’ om het zo maar te noemen. Biologisch en duurzaam waren nog zeer onbekend bij het algemene publiek en er waren maar een handje vol telers die op deze wijze werkten.
Mede dankzij de beslissing van AH om biologische pompoenen te gaan voeren, is de biologische landbouw zich steeds meer gaan professionaliseren. Bij De Terp is dit goed te zien aan de totale ontwikkeling van het bewaren, wassen en sorteren. Pompoen is natuurlijk een onbekend product waar nog weinig of geen kennis over bestond. Als een pionier is De Terp begonnen met het ontwikkelen van een was- en sorteerlijn, speciaal voor pompoenen, waarvan nu inmiddels de derde versie in werking is.
De pompoen markt is nog volop in ontwikkeling en De Terp is nog veruit een voorloper op het gebied van oogsten, opslag, wassen, sorteren en verpakken.

Hoe verwerkt De Terp de pompoenen?
In september worden de pompoenen geoogst met een uit Nieuw Zeeland geïmporteerde oogstmachine. Deze gaat door het hele land om bij de contracttelers van De Terp te oogsten. Vervolgens komen alle pompoenen op het bedrijf in de schuur en worden ze op 10 graden bewaard middels buitenluchtkoeling. Hier kunnen pompoenen tot 6 maanden worden bewaard en wordt er ook in die periode uitgeleverd aan AH.
Vanaf september wordt er 6 dagen in de week gewerkt om alle bestellingen klaar te maken. De pompoenen gaan met kist en al onder water waarna ze boven komen drijven en in de waslijn gevoerd worden. Eerst worden de steeltjes handmatig bijgeknipt en eventuele rotte pompoenen verwijderd. Dan worden ze geborsteld en gedroogd en in de sorteermachine ingevoerd. Op gewicht worden de pompoenen op de juiste inpaktafel uitgeworpen en  tot slot ingepakt.

duurzamer eten

Wat heeft jullie geïnspireerd om dit te doen?
De inspiratie komt vanuit het gevoel om iets positiefs bij te dragen aan de samenleving en de wereld. We nemen graag zelf verantwoording voor onze bijdrage aan een duurzame manier van werken en leven. Door 100% biologisch te werken, zorgen we dat onze bodems over 100 jaar nog steeds vruchtbaar zijn en er voldoende biodiversiteit is om ons ecologisch systeem in balans te houden.
Ook zijn we nagenoeg CO2-neutraal en wekken we genoeg zonne-energie op om 3 elektrische auto’s te laten rijden, 1,5 miljoen kg pompoenen te ventileren, 2 elektrische heftrucks van stroom te voorzien en nog eens 10.000kwh jaarlijks aan het (energie)net terug te leveren.

En wat maakt jullie een specialist?
Met name ons pionierschap en de innovatie, zoals bij een eerdere vraag verteld. Daarbij scherpen wij onze kennis over duurzaam werken steeds meer en meer aan, en maken wij in alles de juiste (duurzame) keuze.

Met wie werken jullie allemaal samen?
We werken intensief samen met een club van ongeveer 15 telers die al jaren voor ons telen en natuurlijk Bakker Barendrecht die voor Albert Heijn alle AGF verzorgt.

duurzamer eten

Foto: A. Stoffels

Wat doe jullie prívé voor een betere wereld?
Dit is sowieso onze levensstijl, dit is hoe wij leven vanuit een intrinsieke motivatie, met het doel om een betere wereld te creëren en achter te laten voor de volgende generatie.

En wat kunnen wij nog verwachten van De Terp in de toekomst?
We verwachten dat de pompoen nog sterk in opkomst is en willen daar graag een grote rol in blijven spelen. Ook gaan we meer met smaak en kwaliteit aan de slag om de consumenten de beste pompoenen te kunnen laten proeven. Met de groene pompoenen die dit seizoen zullen worden geïntroduceerd is dat al een hele grote stap in de goede richting. We inspireren hopelijk mensen om bewuste keuzes te maken en eigen verantwoordelijkheid te nemen voor een betere wereld.

Doe maar lekker duurzaam
“Duurzamer eten kan een enorm verschil maken voor mens, dier en milieu”, aldus Imme Rog, managing director van de Nationale Postcode Loterij: “Wij voelen een grote verantwoordelijkheid om een massale beweging naar duurzamer eten in gang te zetten. Dit is tot op heden het grootste initiatief in Nederland op dit vlak. De actie past bij de missie van de Nationale Postcode Loterij; werken aan een meer duurzame en rechtvaardige wereld”.

Noodzaak tot duurzamer eten
“De conclusies uit Dossier Duurzaam 2015 laten zien waarom het belangrijk is om mensen te laten ervaren hoe makkelijk en betaalbaar duurzamer eten is”, aldus Anniek Mauser, verantwoordelijk voor het duurzaamheidsbeleid bij Unilever. Dit onderzoek van GfK en marketingbureau b-open meet jaarlijks de houding en perceptie van Nederlandse consumenten ten aanzien van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. “Steeds meer Nederlanders (49%) vinden duurzaam eten belangrijk , alleen zien we dat niet altijd terug in het boodschappenmandje.

duurzamer eten

Twee derde van de consumenten let er bij het winkelen in de supermarkt nog niet op of de producten die ze kopen duurzaam zijn. Deze landelijke actie laat zien hoe eenvoudig het is om te eten met oog voor mens, dier en milieu”. Imke van Gasselt, verantwoordelijk voor Responsible Retailing bij AH: Als je écht structureel een duurzame beweging in gang wilt zetten dan moeten we dat samen doen. Daarom is het zo mooi dat we met drie grote partijen de krachten bundelen. Ik hoop van harte dat dit initiatief hét zetje is waarmee we ons land laten proeven dat duurzaam eten écht naar meer smaakt.”
Er is een keuze uit honderden producten die onder het Unilever Duurzame Landbouwprogramma vallen, Albert Heijn eigenmerk-producten en overige merken met een keurmerk of kenmerk zoals Beter Leven, Fairtrade, EKO of Rainforest Alliance. Er is in totaal keuze uit meer dan 1400 producten: bijvoorbeeld A-merken zoals Unox, Knorr, Bertolli, Lipton, Magnum en Ben & Jerry’s.

Imme Rog: “Door deze actie te herhalen willen we zoveel mogelijk Nederlanders kennis laten maken met duurzamere producten en laten zien hoe makkelijk het is om met producten uit de supermarkt een lekkere, duurzame maaltijd op tafel te zetten. Voor 12,50 euro heb je al een duurzame maaltijd voor vier personen. Mensen meerdere keren laten ervaren hoe normaal duurzamer eten eigenlijk is, is essentieel om eventuele twijfel bij het kopen van deze producten weg te nemen. Wij hopen daarom dat veel van onze 2,5 miljoen deelnemers in de komende weken hun cadeaukaart zullen gaan verzilveren en ervaren hoe lekker en makkelijk duurzamer eten is”.

www.doemaarlekkerduurzaam.nl

Plaats een reactie op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *