Event ‘Puur Baby Plaza’ voor (aanstaande) ouders

Mail & Win 2 tickets voor Negenmaandenbeurs

Onderdeel van Negen Maanden Beurs vindt plaats van 19 tot en met 23 februari

Deze maand stroomt de Amsterdamse RAI weer vol met (aanstaande) mama’s en papa’s. Op de jaarlijkse Negenmaandenbeurs maken zij kennis met alles op het gebied van zwangerschap en baby’s: van mode en voeding tot de inrichting van de babykamer. Één van de onderdelen die zij tijdens het evenement kunnen bezoeken is het ‘Puur Baby Plaza’: een initiatief van Tamara Hijl (rechterfoto) en Anna Schoemakers (linkerfoto) van BabyBeGood en Anne-Rose Hartman (midden) van With a touch of Rose. De Betere Wereld sprak met een van de oprichtsters van het Puur Baby Plaza, Tamara Hijl, over bewustwording, samenwerking en cultuurverschillen.

Als tegenhanger voor de bekende ‘Blije Doos’ begon Tamara Hijl jaren geleden met de Duurzame Babydoos. Twee jaar terug volgde deelname met het BabyBeGood workshop paviljoen op de Negenmaandenbeurs. Samen met Anne-Rose ontdekte Tamara die beurs dat het veel beter zou zijn bij elkaar te staan. Bezoekers verwachtten dat ook. Dat leidde ertoe dat de producenten van producten uit deze doos aanwezig waren op de Negenmaandenbeurs. Het Puur Baby Plaza richt zich op bewustwording van aanstaande ouders en het maken van gezonde, groene keuzes. “Storytelling, het overbrengen van het duurzame verhaal”, noemt Tamara het.

fotoAnnaFotoAnne-RosefotoTamara

Keuze voor bio of duurzaam maken
Die bewustwording is in sommige gevallen al (deels) aanwezig. Tamara legt uit dat (aanstaande) ouders
vanuit verschillende motivaties biologische producten kopen. “Zo zijn er ouders die zelf niet biologisch eten, maar voor hun kind alleen het allerbeste willen. Er zijn ook ouders die vanuit een medische aanleiding overschakelen op biologische producten, bijvoorbeeld omdat hun kind huiduitslag heeft. Daarnaast zijn er ouders die al stappen in de groene richting hebben gezet. Het maakt niet uit vanuit welke motivatie ouders de keuze voor biologische en duurzame producten maken, zolang zij die keuze maar maken“, aldus Tamara. Ook merkt ze op dat veel ouders zich zorgen maken over de kosten. “Ze willen graag biologisch leven, zolang het maar betaalbaar is.” Tamara staat hun met raad en daad ter zijde door bijvoorbeeld te wijzen op de mogelijkheid om zelf dingen te maken of om bijvoorbeeld producten in de aanbieding te kopen. Dat laatste is ook mogelijk op het evenement zelf.

Samenwerking biedt veel voordelen
Voor het Puur Baby Plaza bestaat er een intensieve samenwerking tussen verschillende bedrijfjes, bijvoorbeeld ook op het gebied van ecologisch katoen (With a touch of Rose), schoonmaakmiddelen en speelgoed. Tamara legt uit dat die samenwerking veel voordelen biedt, bijvoorbeeld door gezamenlijk in te kopen, opslagruimte te delen en samen goederen laten vervoeren. “Op die manier kunnen we echt onze krachten bundelen. Het Puur Baby Plaza vervult in die zin een paraplufunctie”, legt Tamara uit. Helemaal in lijn met de achterliggende visie is de stand van het Puur Baby Plaza is gemaakt van 100% gerecycled karton.

Je kan er terecht voor al je vragen
Het Puur Baby Plaza is een plaats waar ouders onder meer terecht kunnen met vragen. Één van de meest gestelde vragen die Tamara’s en haar collega’s tijdens de beurs vaak krijgen, is waar men bepaalde producten kan kopen. “Biologische, duurzame [biologisch is wel duurzaam, maar duurzaam is meer dan biologisch] producten zijn gelukkig steeds bekender, en ook steeds beter verkrijgbaar.“ Tamara schetst ook de trend dat veel kleine, duurzame bedrijfjes gestart zijn door jonge ouders zelf, bijvoorbeeld omdat ze een bepaald product nergens konden krijgen. Ze legt ook uit dat de bewustwording vaak op gang komt op het moment dat mensen kinderen krijgen. “Het is een periode waarin je erg bezig bent met welke attitudes je wilt overdragen op je kinderen”. Bewustwording en gedragsverandering zijn onderwerpen die ook goed aansluiten bij Tamara’s achtergrond als psychologe en die haar na aan het hart liggen.

Rendabel duurzaam
Zoals bij ouders de betaalbaarheid van een product vaak centraal staat, zo staat het commerciële element bij producenten van niet-biologische producten centraal, licht Tamara toe. “Er zijn een aantal A-merken waarbij het heel lastig is om daar tegenop te boxen. In Nederland gaat commercie vaak boven gezondheid. In vergelijking met andere landen is dat ook een cultureel verschil. Misschien is de wil er wel bij bedrijven maar er is nog een lange weg te gaan. Gelukkig zie je wel dat grote bedrijven steeds meer aandacht schenken aan duurzaamheid. Ook zijn er mensen die eerst bij grote merken werkten, en daar weg zijn gegaan, om vervolgens zelf een duurzaam merk of product op de markt te brengen.”

Mama café
Afgezien van Het Puur Baby Plaza op de Negenmaandenbeurs, zijn er ook gedurende het jaar activiteiten waarbij Puur Baby Plaza betrokken is. Bijvoorbeeld in de mama-café’s, bijeenkomsten door het hele land waar (aanstaande) mama’s samenkomen om van gedachten te wisselen, elkaar te ontmoeten en bijvoorbeeld lezingen bij te wonen. “Op die manier kunnen we ook mama’s bereiken die niet op de beurs komen”. Tamara voegt er aan toe dat er een sterke behoefte aan informatie en het sociale element is en ook aan het delen van ervaringen.

Papa’s
Maar ook de papa’s worden zeker niet vergeten. “De papa’s zijn wel een lastig punt”, legt Tamara uit. “Het grootste deel van de marketing op het gebied van (aanstaande) ouders is namelijk gericht op mama’s. Maar op woensdag is het Papadag op de Negenmaandenbeurs, en mogen alle papa’s gratis naar binnen. We delen dit jaar klusfolders uit, met informatie en ideeën en ook zijn er workshops voor papa’s.

Europese samenwerking
Het Puur Baby Plaza kijkt ook over de grenzen heen. Zo werken zij ook samen met Child Protect Life: een Europees project dat onderzoek doet naar hormoonverstorende stoffen in producten. Het doel van het project is enerzijds bewustwording maar ook nieuwe wetgeving. In die context merkt Tamara ook duidelijke cultuurverschillen. “In Duitsland zie je bijvoorbeeld heftige, choquerende campagnes om ouders te waarschuwen. Dat zul je in ons land niet zo snel tegenkomen. “

Aansluiting
Het Puur Baby Plaza probeert op diverse manieren om de consument te bereiken, naast de Negenmaandenbeurs en de mama café’s ook via een toegankelijke glossy voor (aanstaande) ouders. Tamara legt uit dat het belangrijk is om aan te sluiten bij de belevingswereld van de consument. “Uiteindelijk gaat het erom dat de consument zelf keuzes kan maken, maar wel op basis van de juiste informatie!”

www.puurbabyplaza.nl
www.negenmaandenbeurs.nl

Deelnemers Puur Baby Plaza
NAïF babycare, Petit & Jolie, Daddy Proof Kids Wear, Madaga, Maisboogies, Froy & Dind, With a touch of Rose, Greentoys/KeepCup, Ecover, Kaatje Katoen, BabyBeGood, ASN Bank.

BabyBeGood Workshops
Aquamarijn, Ecover, Babypraat Babygebaren/Natuurlijk gebaren, The Birth Photographer | Natalie Carstens, Miss Natural, De Kleine Keuken.

Mail & Win
Deze Mail&Win-actie is inmiddels afgesloten. Iedereen hartelijk dank voor het meedoen, en de winnaar(s) van harte gefeliciteerd!
Doe eventueel op onze Mail&Win-pagina bij andere acties mee.., en ook op Facebook hebben wij wekelijks speciale Facebook-acties. Veel geluk!

 

Plaats een reactie op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *