Een betere wereld met Omega & More

Betaalbaar biologisch

Voor deze De Groene Stoel gaat de innovatieve pionier Martien Witsenburg, eigenaar van Witsenburg Natural Products, er eens goed voor zitten. Zijn social enterprise is producent van het merk Omega & More dat streeft naar het leveren van betaalbare biologische producten waarbij de zorg voor mens en milieu centraal staat. Omega & More draagt op een positieve wijze bij aan de samenleving.

 Omega & More loopt voorop in innovatie en maakt voor haar producten gebruik van biologische en kwalitatief hoogwaardige grondstoffen. Kwaliteit is een belangrijk speerpunt voor al onze producten. In 1994 waren wij de eerste leverancier van biolo-gische kokosolie. Sindsdien hebben we onze expertise tot het hoogste niveau ontwikkeld. Zo ben ik regelmatig op de Filipijnen en in Sri Lanka om de leveranciers en boeren persoonlijk te bezoeken om de herkomst van de producten te controleren. Ons biologisch assortiment is stap voor stap uitgebreid. Naast kokosolie, kokoswater, Canadian Essence (originele Canadese kruidenmelange) en Perfect Balance (oliemelange met omega 3, 6 en 9) zullen er binnenkort nieuwe producten van Omega & More in de winkel staan.

Hoe kan (het assortiment van) Omega & More mij als consument helpen om bij te dragen aan een betere wereld?
Een belangrijk uitgangspunt in de samenwerking met onze leveranciers is de goede zorg voor mens en milieu. Werkgelegenheid voor de lokale bevolking en goede arbeidsomstandigheden voor medewerkers zijn voor ons heel belangrijke aandachtspunten. Eén van onze uitgangspunten is: menskracht boven machines. Daarnaast spelen sociale projecten ook een belangrijke rol voor Omega & More. Door jouw aankoop kunnen wij niet alleen werkgelegenheid creëren in Sri Lanka en de Filipijnen, maar kunnen wij ons ook inzetten voor sociale projecten met betekenis voor mensen in nood.

Omega & More omarmt graag projecten met sociale impact. Wat kunt u hier over vertellen?
Naast dat wij bij onze leveranciers aandacht besteden aan mens en milieu speelt Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen een grote rol. Ter ondersteuning van de strijd tegen kinderprostitutie brachten we in 2012, als coproducent, de speelfilm Lilet Never Happenend uit. In 2013 ondersteunden we de slachtoffers in de door de tyfoon Haiyan getroffen gebieden in de Filippijnen met voedselpakketten en Waka Waka’s (lamp en oplader op zonne-energie). Tot op de dag van vandaag delen wij die nog steeds uit aan gezinnen die zonder stroom zitten. In 2014 waren we sponsor van de selectiewedstrijden voor de Street Child World Cup 2014 (WK voetbal voor straatkinderen) en het deelnemende Filipijnse meisjes-team. Dit jaar wordt, met onze financiële steun de docu Streetkids United II met een verslag van het Street Child World Cup 2014, uitgebracht. Vorig jaar introduceerden wij de Omega & More Future Generation Grant. Deze beurs ondersteunt bijzondere projecten van vrouwen in binnen- en buitenland.

Hoe past sponsoring van wereldkampioene kitesurfer Jalou Langeree in het MVO-plaatje?
Wij zetten ons op verschillende manieren in voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Ook sporters zijn daar een onderdeel van. Wij vinden het belangrijk dat topsporters en regionale talen-ten zichzelf en hun sport verder kunnen ontwikkelen. Jalou is daar een voorbeeld van omdat zij, als jonge vrouw zonder hulp van buitenaf, zichzelf zo heeft ontwikkeld dat zij wereldkampioen kon worden.

En hoe past een kunststoffen verpakking zoals die van de biologische kokosolie in dat plaatje?
Wij willen onze klanten zo goed mogelijk bedienen en ze niet op een keuze aandringen. Zo verkopen wij naast de kunststofverpakkingen ook glazen verpakkingen. Echter zijn al onze kunststofverpakkingen vrij van weekmakers en Bisphenol A. De keuze is dus aan de klant zelf. Glazen potten in de badkamer zijn bijvoorbeeld niet zo handig uit veiligheidsoverwegingen.

Over het gezondheidsaspect: hoe speelt uw bedrijf in op de health-trend van laatste jaren? En is plantaardig eten ook echt gezonder?
In 1994 al brachten wij de biologische blend Perfect Balance en MegaFlax op de markt met de essentiële vetzuren (gezonde oliën) omega 3 en 6. Daarin waren wij een voorloper op de huidige superfood-trend, die overigens niet zo snel zal veranderen. Of plantaardig eten gezonder is, kan ik moeilijk bepalen. De discussie over gangbare vleesproductie draag ik een warm hart toe. Zelf eet ik vlees dat uitsluitend biologisch is geproduceerd. Films als ‘Our Daily Bread’ doen je ogen wel openen. Een aanrader. Het voortouw nemen betekent ook samenwerken om tot gewenste resultaten te kunnen komen. Wat kunt u hierover vertellen? De belangrijkste samenwerkingsverbanden zijn die met onze producenten. Door continu met hen in overleg te zijn, kunnen wij de kwaliteit garanderen die wij willen.

Wat kunnen wij nog meer verwachten van Omega & More?
Omega & More blijft continue ontwikkelen en innoveren. Zo hebben we een nieuwe vloeibare Bak- en Braadolie op basis van kokosolie toegevoegd aan ons assortiment. Ongetwijfeld zullen er nog meer nieuwe producten gaan verschijnen. Ze moeten echter wel functioneel en lekker zijn!

www.witsenburg.net

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.