Een duurzame bestemming voor ‘gekke’ groenten

Kromkommer, groenten, gekke groenten

Kromkommer maakt iets moois van afgekeurde producten

Tekst Lindy Bontenbal

Kromkommer is een initiatief dat ‘gekke groenten’ een bestemming geeft. Jaarlijks worden veel groenten afgekeurd vanwege bijvoorbeeld de vorm, kleur of overproductie.  Terwijl er met de voedingswaarde van deze groenten niets mis is. Samen met Jente de Vries en Chantal Engelen  zet Lisanne van Zwol zich in om op deze wijze voedselverspilling tegen te gaan. De Betere Wereld spreekt met Lisanne over haar drijfveren.

Wanneer ben je gestart met Kromkommer?
“In 2012, tijdens mijn afstudeerjaar. Op dat moment ging ik er van uit dat ik voor een groot bedrijf zou gaan werken, toen Jente in aanraking kwam met het thema voedselproblematiek. Zo kwamen we erachter dat er aan het begin van de keten al veel misgaat. We zijn samen de stad ingegaan om te ‘dumpster diven’. Dat was echt een confrontatie. Het kwam heel erg binnen. Ik was er wel mee opgevoed om geen eten weg te gooien, maar toen ik die tassen vol met groenten  en ander goed eten zag,  zo veel dat we het niet meer konden dragen, werd het pas echt tastbaar.”

 Wat vind je van de nominatie op de DJ100 lijst?
“De nominatie voelt echt als een eer. We zijn op dit moment net iets meer dan een jaar bezig. Vaak denk ik: we doen maar zo’n klein stukje. Het moet groter, beter. Maar de nominatie toont aan dat het onderwerp gewaardeerd wordt. Het voelt als waardering voor wat we doen.”

Kromkommer, groenten, gekke groenten

Foto: Kiki Kouthooft

 Zie je jezelf als duurzaam rolmodel?
“Ik ben er eigenlijk ingerold en was daarom nooit bezig met ‘een rolmodel zijn’. Maar nu het eenmaal gaat lopen, zie ik wel dat mensen dat zo beginnen te zien. Zo hebben we veel positieve berichtjes gehad van mensen die bijvoorbeeld een ‘gekke groenten schotel’ in één van de restaurants hadden gegeten. Ik ben me steeds meer bewust geworden dat wat ik doe ook anderen kan inspireren en verandering in gang kan zetten.”  

Op welke manier kunnen jongeren anderen inspireren op het gebied van duurzaamheid?
Mijn advies is: ga het gewoon doen. Veel jongeren hebben goede ideeёn maar hebben allerlei twijfels. Ik zou zeggen: aarzel niet, ga het gewoon proberen. Laat je niet ontmoedigen en vergaar alle kennis die je maar kunt vinden. Probeer niet alle wereldproblemen in één dag op te lossen maar kies een stukje uit en ga daarmee aan de slag.”

IMG_0217-kopie-150x150

Wat heeft Kromkommer tot nu toe bereikt in de samenwerking met groothandels en supermarkten?
“2013 was voor ons eigenlijk een jaar waarin we aan het experimenteren waren. We hebben een start gemaakt met onze eigen productlijn en een aantal restaurants heeft met onze gekke groenten gekookt. Verder zijn we in gesprek met supermarkten. “

groenten, kromkommer, voedselverspilling

In welke winkels is Kromkommer inmiddels te koop?
“De testproducten waren in het najaar te koop bij vijf speciaalzaken. De voorraad is nu op en we zijn nu aan het crowdfunden voor een officiële Kromkommer soeplijn van gekke groenten.”

Hoe komen de recepten voor de producten tot stand?
“We kijken als eerste welke groenten er beschikbaar zijn. Dat vormt de basis. De producent denkt met ons mee en we testen verschillende versies. De testproducten zijn geproduceerd op een lokale boerderij. We verhuizen nu naar een grotere productielocatie.”

Werkt Kromkommer ook al samen op internationaal  gebied? “Op dit moment is dat nog niet echt onze focus.  We richten ons momenteel op het koppelen van telers&ketenpartijen  binnen Nederland. Maar we willen wel andere landen inspireren. Ook in Belgiё, Duitsland en Engeland zijn vergelijkbare  initiatieven.”

www.kromkommer.com

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.