Gamen is zo ingeburgerd als tijdverdrijf dat het dreigt televisie, films, muziek en andere entertainment van de troon te stoten. Games worden dan ook meer en meer gebruikt om mensen iets bij te brengen of aan te leren. Het is veel interactiever dan een documentaire bekijken en houdt daarom langer de aandacht vast. Al van jongsaf aan zijn kinderen geïnteresseerd in online games. Het wemelt online van educatieve spelletjes voor peuters vanaf twee jaar. Populaire rolmodellen leren de jongsten de kleuren en de ouderen de maaltafels. Maar ook volwassenen leren spelenderwijs bij. Platformen als Games4Sustainability bieden meer dan honderd spelletjes en simulaties aan aan bedrijven om hun werknemers meer bij te brengen over het belang van duurzaamheid.
Climate Poker
Misschien wel het bekendste kaartspel ter wereld, ‘Poker’, raakt nooit uit de mode. Er bestaan talloze varianten van dit casinospel. Climate Poker is helemaal gebaseerd op duurzaamheid. Bij dit spel word je klimaatambassadeur en is het je rol het klimaat te beschermen. Dat hoef je niet alleen te doen. Door samen te werken met andere spelers staan jullie sterker bij onderhandelingen over het klimaat. Bij Climate Poker bepaalt de CO2-uitstoot van een land afgebeeld op een speelkaart de waarde van de kaart. Spelers trekken vijftien kaarten en de speler die het land met de laagste CO2-uitstoot speelt, wint de hand. De anderen moeten nieuwe kaarten trekken.
Climate Poker leert de spelers meer over de effecten van de CO2-uitstoot en brengt hen strategisch inzicht bij.
Once Upon A Tile
Een interessant spel dat momenteel nog in de ontwikkelingsfase zit, is Once Upon A Tile. Het is een mobiel spel waar spelers een wereld in volle ontwikkeling moeten managen op een duurzame manier. Zo moet de speler de wereld genoeg grondstoffen leveren zodat de bevolking comfortabel kan leven. Hij zal ook moeten nadenken hoe hij deze grondstoffen opnieuw aanvult en geconfronteerd worden met de gevolgen van zijn daden. Dit spel leert over de moeilijke relatie tussen grondstoffen, productie, economische groei, kennis en de samenleving, de moeilijke relatie die ook bestaat in de echte wereld. Once Upon A Tile behaalde de finale van de UNESCO MGIEP Gaming Challenge. Een must voor bedrijven die duurzamer willen ondernemen.
World Rescue
De winnaar van deze wedstrijd werd uiteindelijk World Rescue. De spelers ontmoeten vijf jonge personages in Kenia, Noorwegen, Brazilië, India en China. De taak is hen te helpen bij het oplossen van grote wereldproblemen zoals ontbossing, ziekte, onheemding, droogte en vervuiling. Spelers leren meer over de SDG’s of de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Alle landen, aangesloten bij de Verenigde Naties, moeten proberen om zeventien doelstellingen te behalen en zo van de wereld een betere plek maken. Dat gaat van overbevissing aanpakken tot het verminderen van armoede. De game is gratis te downloaden en de speeltijd bedraagt 15-30 minuten.
Anderen bewust maken van het belang van duurzaamheid hoeft niet op een belerende toon te gebeuren. Tijdens het spelen van een soms spannend spel komt men zelf tot inzicht en is de motivatie groter.