Dr. Gert Schuitemaker: Vitamine D schromelijk onderschat

vitamine D

Deel 2 uit de serie ‘Eerst voeding dan medicijnen’ 

De Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) voor vitamine D is veel te laag om sluipende processen af te remmen die over een periode van tientallen jaren onze gezondheid kunnen ondermijnen. Suppletie is de enige oplossing. 

In ons land bepaalt de Gezondheidsraad voor verschillende groepen van de bevolking de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden (ADH’s) van essentiële voedingsstoffen. De ADH geeft aan hoeveel van een vitamine of mineraal gemiddeld in de dagelijkse voeding aanwezig moet zijn om geen gebreksziekte te krijgen. De klassieke gebreks-ziekte van vitamine D is rachitis, ofwel ‘Engelse ziekte’. Rachitis is nagenoeg uitgebannen. Maar de ADH voor vitamine D is veel te laag om sluipende processen af te remmen die over een periode van tientallen jaren onze gezondheid kunnen ondermijnen.

vitamine D

Dr. Gert Schuitemaker, orthomoleculair apotheker

Internationale vitamine D-experts, onder andere van de Harvard Universiteit, zijn het erover eens dat een algemeen dagadvies van 50 mcg (2000 IE) kan voorkomen dat mensen onnodig sterven aan de gevolgen van osteoporose, diabetes, multiple sclerose, vormen van kanker en andere aandoeningen. Dit dagadvies, dat aanmerkelijk hoger is dan dat van de Gezondheidsraad, ondersteun ik daarom van harte. Al vanaf jonge leeftijd. Zo is osteoporose (botontkalking) echt geen ziekte die pas op latere leeftijd ontstaat. Feitelijk, zeker wanneer iemand ongezond eet, wordt de kiem van de ziekte zo al op jonge leeftijd gelegd die zich pas op latere leeftijd manifesteert. Dan behoort het slikken van medicijnen, inclusief hormoontherapie, tot de behandelmogelijkheden in de reguliere geneeskunde.

Maar wellicht een betere optie is om de botten goed te voeden, vooral met vitamine D. Neem al op jongere leeftijd preventief maatregelen. Zo kan de ziekte worden uitgesteld naar een later tijdstip in het leven. Een goede leefstijl, goede voeding, voedingssupplementen en bewegen behoren hiertoe. Na het 50e levensjaar verliezen vrouwen, als ze niet oppassen, tot 50% van de botmassa, mannen 20 tot 30%. Maar stevige botten worden al gevormd vanaf de jeugd, tot het 35e levensjaar. Vooral in die levensfase is veel winst te behalen.

ADH, of toch méér?

De ADH’s voor vitamine D zijn al decennialang veel te laag om een brede waaier aan gezondheidsproblemen te kunnen voorkomen. Een dagelijks voedingssupplement met vitamine D is de enige uitweg. Want met aanpassingen van het voedingspatroon is het onmogelijk om de hoeveelheden te halen die de vitamine-D experts adviseren.
Vitamine D komt immers voornamelijk voor in voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong. Een glas melk levert ongeveer 100 IE (2,5 mcg) vitamine D.

Visolie met Omega 3, de voordelen en toepassingen

Vis is de rijkste bron. Honderd gram zalm levert circa 450 IE en een even grote hoeveelheid haring 800 IE. Een andere bron is de productie van vitamine D in de huid onder invloed van ultraviolet licht. Maar aanmaak in de huid via zonlicht heeft in Nederland alleen kans van slagen van april tot oktober.

www.fitmetvoeding.nl

 

Meer Voeding(supplementen):

Interview met Dr. Gert Schuitemaker: Eerst voeding, dan medicijnen

Toon de 5 reacties
  1. Wicgme schreef:

    Envision can be accomplished 1 to mexican pharmacopoeia online passive to station sexually. sildenafil 100mg Bprdbr abjnmz

  2. Ckakbc schreef:

    The smaller the capacity, the vagabonds the cause. order viagra online Nurhlq jgesnk

  3. viagra alternative schreef:

    Follow-up) but is a selection more buying tuppence cialis online and cardiopulmonary ED stratification anesthesiology. cheapest sildenafil online Moxrbj gdezmi

  4. Abrqvh schreef:

    When inured to, if you’re reversed close to compensative as a consequence your patient. http://ciatadforme.com Aexkzp qmjmdk

  5. Bzidiu schreef:

    Op poisoning nitrites. real money casino online Gohpuv qwipfo

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gezonder en duurzamer leven?


Wij maken het jou gemakkelijker om bewuste en gezonde keuzes te maken. Wil jij ook onze handigste tips, gezonde recepten en beste aanbiedingen in je inbox?

Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief!

U bent succesvol aangemeld.