Auteur Eibertje van Halteren analyseert de samenstelling, voedingswaarde en ingrediënten van de 500 meest gekochte supermarktproducten.
Met vele productvergelijkingen legt ze op informatieve, maar zeer toegankelijke wijze uit hoe de lezer – de consument – in de wirwar van merkproducten in de supermarkt een écht gezonde keuze kan maken.
De ingrediënten op productverpakkingen zijn vaak onleesbaar en bovenal onbegrijpelijk. Om het overschot aan suiker, vet of onduidelijke toevoegingen en E-nummers te vermijden, is het noodzakelijk supermarktproducten te kunnen vergelijken. Van Halteren ontdekte dat dit voor consumenten lastig is. Vaak ontbreekt de voedingswaarde en staat echt belangrijke productinformatie niet duidelijk op de verpakking of is het misleidend. Om de consument eenvoudig een gezonder alternatief te kunnen laten kiezen, heeft de auteur 500 supermarktproducten van bekende merken en fabrikanten onderling vergeleken. Ook ontrafelt zij in haar boek marketingtrucs, geeft ze handige tips over etiketten en toont ze alle productinformatie die nodig is voor het maken van slimme keuzes, waarmee duizenden calorieën per maand te besparen zijn.
Verrassende voorbeelden
Aan de hand van een groot aantal fotovoorbeelden met uitleg wordt veel duidelijk over de producten en de verschillen onderling. Zo zit er in één eetlepel Heinz Bio Tomato Ketchup bijna twee keer zo veel zout als in een portie Kettle Chips Sea Salt (30 g) en in één Wieger Snelle Jelle zitten zeven klontjes suiker, wat meer is dan in een glas Coca Cola (250 ml). Dit is het boek dat de voedingsindustrie liever niet wil dat de consument leest.
Auteur en boek
Eibertje van Halteren volgde na haar studie aan de Hotelschool de opleiding Voeding en Diëtetiek. Tijdens deze studie specialiseerde zij zich in de levensmiddelenindustrie. Eibertje kiest… is haar debuut.
Eibertje kiest… is vanaf 23 april à € 15,-. ISBN: 9789082015508. Meer informatie over het boek en de auteur vindt u op: www.eibertjekiest.nl.