EkoPlaza klant gezonder


Onderzoek toont aan: EkoPlaza klant is gezonder dan gemiddelde Nederlander.

Klanten van de biologische supermarktketen EkoPlaza hebben een aanzienlijk beter gezondheidsprofiel dan de gemiddelde Nederlander. De EkoPlaza klant heeft namelijk niet alleen een lager BMI, maar ook minder gezondheidsproblemen zoals een hoge bloeddruk en cholesterol. Ze eten daarnaast veel vaker fruit en groente dan gemiddeld. Deze opvallende conclusies blijken uit onderzoek van CentERdata, Universiteit van Tilburg. Bij de vaste klanten bleek het algemene gezondheidsprofiel bovendien nog beter te zijn.

CentERData onderzocht hoe de gemiddelde gezondheid van de gemiddelde EkoPlaza-klant zich verhoudt tot die van de Nederlandse bevolking. Van de ruim 4.100 klanten die deelnamen zegt 41% zich zeer goed of uitstekend te voelen, tegenover 22% van de totale bevolking. Met het onderzoek heeft EkoPlaza in positieve zin een beeld gekregen van de gezondheid van haar klanten ten opzichte van de Nederlandse bevolking.

EkoPlaza

Gezonder BMI en minder overgewicht
Het onderzoeksrapport laat zien dat het gemiddelde BMI van EkoPlaza klanten (23,3) duidelijk lager is dan dat van de Nederlandse bevolking (25,5). Dit verklaart ook dat overgewicht (20,1%) en obesitas (5,7%) niet vaak voorkomt bij de EkoPlaza klant, terwijl binnen de Nederlandse bevolking minder dan de helft een gezond BMI heeft. Kijkend naar de primaire EkoPlaza klanten, die het grootste deel van hun boodschappen bij de biologische supermarkt doen, zijn de verschillen nog groter; Van deze groep heeft maar liefst driekwart een gezond BMI.

Minder gezondheidsproblemen

EkoPlaza klanten hebben minder last van gezondheidsproblemen die vaak het gevolg zijn van een ongezond gewicht en obesitas. Zo komen een hoge bloeddruk en een te hoog cholesterol meer dan tweemaal zoveel voor bij de Nederlandse bevolking als bij de EkoPlaza klant. Het grootste verschil is te zien bij hartklachten, wat bij de gemiddelde Nederlander drie keer vaker voorkomt dan bij klanten van de biologische supermarktketen. Maar EkoPlaza klanten hebben ook minder last van hoofdpijn, vermoeidheid en slaapproblemen. En ze gebruiken minder medicijnen.

EkoPlaza

Meer groenten, minder vlees

In het algemeen is de levensstijl van de EkoPlaza dan ook beduidend anders. Niet alleen als het om voeding gaat, maar ook om sporten (doen ze meer) en genotsmiddelen (gebruiken ze minder). Zo blijken Nederlanders in het algemeen niet dol te zijn op groenten en fruit, slechts een derde eet het dagelijks, tegenover 70% van de EkoPlaza klanten. Andersom geldt dit voor vlees, want 90% van de Nederlandse bevolking eet meerdere keren per week vlees, terwijl dit voor EkoPlaza klanten minder dan de helft is (44,6%).

EkoPlaza
EkoPlaza
EkoPlaza, de eerste biologische supermarktketen met EKO Keurmerk certificering, heeft 62 vestigingen door heel Nederland. De missie van EkoPlaza is om biologisch eten voor iedereen bereikbaar te maken. Daarom is de EkoPlaza-visie samengevat in vijf keuzes: betaalbaar biologisch, bewust lekker eten, persoonlijk en dichtbij, verrassend gevarieerd en een eerlijke samenwerking. De komende zeven weken staan bij EkoPlaza in het teken van de ‘Gezonde Prijsweken’ waarbij verschillende ambassadeurs zoals een voedingsdeskundige, topsporter, teler en kok hun overtuiging delen dat biologische voeding gezonder en voedzamer is. Zo vertellen EkoPlaza ambassadeurs Nicolien Sauerbreij en Ralph Moorman waarom zij kiezen voor biologisch, geven tips en hun favoriete producten.

Voor meer informatie over EkoPlaza, kijk op www.ekoplaza.nl

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.