Elke druppel telt, maar voor wie?

The drop that counts!

Waters in flesjes, op steeds meer plaatsen kan je even snel een flesje kopen. Gemak dient de mens en water is goed voor je, helaas zijn die flesjes niet zo best voor het milieu. Dat weten we, maar soms kan het gewoon even niet anders. Maar wat als je hiermee ook nog een waterproject elders willen steunen?

Flessenwater voor het goede doel is kassa; per jaar worden in Nederland meer dan 5 miljoen flesjes voor goede doelen verkocht. Aanbieders zijn o.a. Marie-Stella-Maris, Well Water, Helder Water en Earth Water. Allemaal met de claim dat mensen in de derde wereld daar ook wat beter van worden. Maar is dat ook zo?

water fairwater

Marie-Stella-Maris blijkt het meest transparant en goedkoopst met 39 cent per flesje van 0,5 liter. Duurste en minst transparant is Well Water met 45 cent voor 0,33 liter. Gewoon bronwater van Albert Heijn kost 26 cent per 0,5 liter. Tel uit de winst.

Per jaar wordt zo ruim 100.000 euro opgehaald. Dat lijkt mooi, maar welk deel echt besteed wordt aan waterprojecten is nogal vaag, alleen Marie-Stella-Maris is hier duidelijk over. Vreemd, want zo moeilijk zou dat toch niet hoeven zijn?

Daar komt nog bij dat gebleken is dat veel van de waterprojecten niet duurzaam zijn door gebruik van goedkope materialen.

Goede doelen claims zijn dus niet zo helder en transparant als het water in de flesjes. Charity als verkoopargument is feitelijk emotionele chantage. In Amerika heeft men het over #CharityPorn. Maar de kruik gaat zo lang te water tot hij barst want de consument wordt steeds bewuster.

“Elke druppel telt”, dat is zeker, maar voor wie? Welke flesjes dragen echt duurzaam bij aan meer welzijn voor mensen in de derde wereld? FairWater wil meer transparantie en effectieve duurzame hulp, juist bij deze emotionele charity claims van flessenwater.

Over FairWaterwater fairwater
FairWater.org investeert in duurzame waterprojecten in Afrika en vervangt voor elke 2.500 euro een kapotte pomp in Afrika door de duurzame Nederlandse BluePump.

Auteur: Paul van Beers is BlueZone
Project manager bij FairWater

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.