Fairfood neemt initiatief tot eerlijke kokos

fairfood

Campagne gaat wat doen aan het onrecht in de kokosindustrie

De winkels liggen vol kokos, ‘we’ consumeren zo’n 107 miljoen kilo kokos(olie) per jaar, maar kokosboeren bijten nog steeds op een houtjevezeltje. En dat moet anders, vindt Fairfood, en start daarom een campagne.

Nederland is de tweede grootste importeur van kokosolie ter wereld. Die 107 miljoen kilo kokos wordt door een kwart miljoen kleinschalige boeren geproduceerd. Veel kokosboeren kunnen hun gezin niet  onderhouden of leven zelfs onder de armoedegrens van $1,90 per dag – en dat terwijl volgens onderzoek van Questionmark zo’n 5% van alle supermarktproducten kokos bevat.
“Zonder dat je het weet, eet je zomaar kilo’s oneerlijke kokos per jaar,” zegt Sander de Jong, directeur van Fairfood.

fairfood

Eerlijke kokosnoot

De stichting start vandaag een campagne om jou en mij te wijzen op dit unfaire aspect in onze boodschappen, en ook om te zorgen dat retail en voedingsmiddelenindustrie hun verantwoordelijkheid gaan nemen.
Ook komt Fairfood met een innovatief plan om zelf een eerlijke kokosnoot op de markt te brengen.

Fairfood Kokos onderzoeksrapport.pdf (5.25 Mb)

Kokoscampagne Fairfood

De nieuwe campagne van Fairfood richt zich in eerste instantie op consumentenbewustzijn. Fairfood wil de overgang naar eerlijke kokos in de supermarkten versnellen. Enerzijds door publieke druk uit te oefenen, anderzijds door zelf de industrie te helpen om oplossingen te vinden. Fairfood gaat daarvoor zelf op zoek naar een eerlijke kokosnoot. “We willen laten zien dat het anders kan en brengen een eerlijke kokosnoot op de Nederlandse markt. We experimenteren met nieuwe interventies en technologieën zoals blockchain. Wat we daarbij leren, delen we met de industrie in ons Living Wage Lab,” aldus Sander de Jong.

Kokosolie veelgebruikt door gunstige eigenschappen

Kokos is de laatste jaren aan een opmars begonnen als een van de nieuwe superfoods. De kokoskoorts verspreidt zich razendsnel onder foodies, modellen en fitness freaks. Kokosnoten, kokosmelk en kokoswater zijn de producten die voor de hand liggen. Maar de meeste kokos vind je terug als het ingrediënt kokosolie en is verwerkt in snoep, koekjes en ijs, en in sauzen, koffiecreamer, chocoladeproducten, babyvoeding en vele andere producten. Het is bij lage temperaturen nog een vaste stof en wordt daarom veel gebruikt in ijs. Het heeft korte vetzuren waardoor je lichaam het gemakkelijk opneemt. Daarom wordt het veel gebruikt in gezondheidsproducten en babyvoeding.

 

Nauwelijks initiatieven die de problemen oplossen

De bewuste consument die eerlijke kokos wil, moet goed zoeken. Slechts een fractie van de producten met kokos in de supermarkt heeft een mensenrechtenkeurmerk. De supermarkt schappen bevatten geen producten met gecertificeerde kokosolie. Er zijn ook nauwelijks programma’s die de inkomenspositie van de kokosboeren verbeteren. In duurzaamheidsverslagen van Nederlandse bedrijven is eveneens weinig terug te vinden over kokosboeren.

www.fairfood.nl

 

 

 

Plaats een reactie op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *