Food innovators moeten meedoen aan challenge ‘Organic Food Against Climate Change’

De Challenge ‘Organic Food Against Climate Change’ biedt kleine, innovatieve bedrijven in de voedingssector de kans om hun impact op het voedselsysteem en klimaatverandering te vergroten. De Challenge is een initiatief van Triodos Bank, voedingsconcern Wessanen (van onder andere Zonnatura) en ImpactHub Amsterdam.

Organic Food Against Climate ChangeDeelnemers maken kans op een uitgebreid coaching traject en € 10k financiële ondersteuning. Inschrijven kan vanaf 17 februari 2017.

Innovatieve ondernemingen

De challenge richt zich met name op het Nederlandse bedrijfsleven. “Nederland broeit volop, als het aankomt op duurzame innovatie in de foodwereld. Er zijn ontzettend veel ondernemers met waardevolle ideeën voor verbetering. Wij willen ons vermogen om hen te helpen benutten, zodat zij écht het verschil kunnen maken”, aldus Arntz. Wessanen richt zich op het bieden van gezonde en duurzame voedingsproducten, die beter zijn voor de mens en het milieu. Echter is de organisatie van mening dat een brede, gezamenlijke inspanning essentieel is, willen we de nodige verandering teweeg te brengen. Daarom betrekt het concern middels de challenge kleinschalige ondernemingen die de belangrijkste uitdagingen van het mondiale voedselsysteem en de bijbehorende impact op het klimaat adresseren.

Wessanen lancert de Challenge tijdens de aankomende editie van Biofach – de grootste beurs op het gebied van biologische voeding in Europa.

10 Kickstarters ontvangen support

Wessanen selecteert samen met ImpactHub Amsterdam en Triodos Bank tien deelnemers die ondersteuning krijgen bij het kickstarten van hun bedrijven. Gedurende drie trainingsdagen en vier masterclasses werken ze aan het schaalbaar maken van de onderneming en daar uit voortvloeiende groei. Interactie en onderlinge ideeën en inspiratie uitwisselen staan voorop. Aan het einde van de challenge wordt één winnaar geselecteerd.Het meest veelbelovende idee wordt beloond met €10.000, extra begeleidingsuren én toegang tot een breed netwerk aan vakspecialisten.

Organic Food Against Climate Change

Wessanen

Wessanen is een Europees voedingsconcern dat handelt met de missie: ‘healthier food, healthier people, healthier planet’.
In Nederland is zij het moederbedrijf van onder andere Zonnatura en Clipper. Wessanen richt zich op biologische en vegetarische voeding, waarbij de gezondheid van de consument, hun werknemers en andere stakeholders voorop staat. Door consumenten te stimuleren de vele voordelen van gezondere en duurzame voeding te leren kennen en ervaren, wil het uiteindelijk de Europese marktleider worden met duurzame voedingsproducten die bijdragen aan een gezondere planeet.

Triodos Bank

Triodos Bank, opgericht in 1980, is uitgegroeid tot een referentiepunt voor duurzaam bankieren wereldwijd. Triodos Bank is een onafhankelijke bank die staat voor duurzaam en transparant bankieren. In de ogen van de bank hoeft aandacht voor mens en milieu niet haaks te staan op een goed financieel rendement. Integendeel, de bank is ervan overtuigd dat deze aspecten elkaar op termijn versterken. Triodos Bank heeft vestigingen in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Duitsland en een agentschap in Frankrijk. De bank is wereldwijd een autoriteit op het gebied van microfinanciering in ontwikkelingslanden, Centraal-Azië en Oost-Europa. Triodos Bank is medeoprichter van de Global Alliance for Banking on Values – een netwerk van 36 toonaangevende duurzame banken. Gezamenlijk streven deze banken naar een substantiële groei van duurzaam bankieren en de impact daarvan. Triodos Bank NV heeft een volledige banklicentie en is geregistreerd bij De Nederlandsche Bank N.V. en de Nederlandse Autoriteit Financiële Markten.

Impact Hub

Impact Hub Amsterdam maakt deel uit van de internationale ImpactHub social innovators community, met 15.000+ leden op 80+ locaties. Impact Hub Amsterdam werd opgericht in 2008, en heeft inmiddels duizenden ondernemers in staat gesteld te starten, groeien en op te schalen om hun impact te vergroten. Impact Hub realiseert dit door een sterk netwerk te faciliteren, events te organiseren, co-working spaces aan te bieden en acceleratorprogramma’s te initiëren. Impact Hub Amsterdam bestaat uit 700+ impact makers, innovators en en investeerders. Jaarlijks verwelkomt Impact Hub 10.000 bezoekers, organiseert ze meer dan 250 evenementen, en verwelkomt zij over 150 ondernemers in haar programma’s.

ecomarkt

 

Meer food?

Doggybag-taboe neemt af
Lactosevrij? 5 Plantaardige alternatieven voor melk

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.