Hoe kaas tot het redden van de Rijke Weide kan leiden…

9 mei is een bijzondere dag voor iedereen die bewust met voeding om gaat

Op deze dag start het FoodFilmFestival in Amsterdam;. De vogelbescherming is met een stand aanwezig op dit festival, om samen met de organisatie Youth Food Movement aandacht te vragen voor het project Red de Rijke Weide. Een project waar ook Natudis, groothandel van de Natuur , zich aan verbonden hebben.

Bovendien is dit festival het startpunt van veel activiteiten die de komende maanden allemaal in hoog tempo voorbij zullen komen. Er zullen veel hoogtepunten zijn, maar memorabel is toch wel de introductie van de Red de Rijke Weide kaas door biologische vers groothandel Kroon; onderdeel van Natudis, groothandel van de Natuur.

Tijdens het Foodfilmfestival zal Vogelbescherming Nederland de grutto op de kaart zetten. Het hele weekend is Vogelbescherming aanwezig ter promotie van de campagne ‘Red de Rijke Weide’. Onder meer met het presenteren van de allereerste Red de Rijke Weide Kaas en het debat Strijd om de Weide.

Doel van het project
Door de steeds grotere vraag naar melk wordt de landbouw in ons land steeds intensiever, ten koste van bloemen, bijen en weidevogels. Vogelbescherming wil de komende jaren één vijfde van het grasland in Nederland omzetten in bloemrijke weides. Dat is genoeg om melk, boter en kaas voor heel Nederland te produceren én om de weidevogels te redden.

208695_jpgscholekster_agami-roydehaas-rdrw

Om te laten zien dat het produceren van melk én het beschermen van weidevogels goed samen kan gaan, presenteert Vogelbescherming samen met Familie Pelleboer van boerderij Polderzicht uit polder Mastenbroek, Natudis en biologische vers groothandel Kroon op zaterdag de eerste Red de Rijke Weide Kaas. De overhandiging van de eerste Red de Rijke Weide Kaas zal op zaterdag 10 mei om 16.00 uur plaatsvinden. Daarna zal de kaas (vanaf 15 mei a.s.) te koop zijn onder de naam Red de Rijke Weide kaas bij Natuurwinkel en de betere biologische speciaalzaken, verspreid over het hele land. We starten met jong belegen kaas die 8 weken gerijpt heeft.

Consument draagt ook bij
Door het kopen van deze kaas draagt de consument een euro per kilo kaas bij ter ondersteuning van de boeren die zich aanmelden voor het project Red de Rijke Weide. Deze boeren, die als gevolg van de aanpassingen voor meer tijd en ruimte aan bloemen en dieren die leven in een Rijke Weide, minder opbrengsten hebben, worden hierin gecompenseerd en daar kan de consument aan meewerken door het kopen van Red de Rijke Weide kaas.

Wij zijn en blijven v/d Natuur en daarom ondersteunen wij het project Red de Rijke Weide ……Jij ook?

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.