Kostelyck produceert in een zuivere voedselketen

kostelyck

Nieuwe speler in de voedingsbranche

Dit wordt een gamechanger in voedingsketen: Kostelyck. De kersverse organisatie wil haar verse, kant-en-klare producten in een zuivere keten produceren. Om dat te bereiken zullen alle partijen, van zaadproducent tot en met de kok, in een tot dusver ongekend samenwerkingsmodel hun bijdrage leveren in een kwalitatief hoogwaardige en transparante keten.

Met een speciale app, fTRACE, krijgt de consument inzicht in de herkomst, de smaak en de hoeveelheid voedingsstoffen van de AGF-ingrediënten in de producten. Kostelyck wordt het eerste bedrijf in Nederland dat fTRACE voor deze ingrediënten gaat inzetten.

Alleen maar voordelen
Marcel van Dam en Rob van der Hoort, de initiatiefnemers van Kostelyck: “Wij kiezen bewust voor een nieuwe vorm van samenwerking en transparantie. De waarde die de partijen creëren, wordt eerlijk verdeeld over de keten. Hierdoor weten alle bedrijven in het productieproces hoe er gewerkt wordt en kunnen zij makkelijk toetsen of iedereen de ambitie van Kostelyck, het kwaliteitsniveau in de keten verhogen, blijft volgen. Bovendien kunnen wij hiermee een goede prijs-kwaliteit-verhouding garanderen.”

Eerlijk en zuiver
Kostelyck gaat uitsluitend samenwerken met partners die haar uitgangspunten onderschrijven, zoals de firma’s Henri en Harrie Goesten uit Drunen.Marc van Olphen, eigenaar van Henri, die onlangs de MVO Award, horend bij de Food Service Award heeft gewonnen: “In onze samenwerking met Kostelyck willen wij laten zien dat kant-en-klare producten vooral heel gezond kunnen zijn. Wij koken met verse ingrediënten en zonder kunstmatige toevoegingen. In één maaltijd zit minimaal 150 gram groente.”

Ook de producten van Kostelyck zijn eerlijk en zuiver. Kostelyck levert smaakvolle maaltijden, soepen, salades, smoothies en sauzen, waarin de aardappelen, groente en fruit (AGF) bestanddelen 10% meer vitaminen en mineralen dan gemiddeld bevatten en kunstmatige toevoegingen ontbreken. Alles wordt na het bestellen via de website vers bereid en in heel Nederland thuisbezorgd. De 10% extra vitamines en mineralen worden gehaald door een strenge natuurlijke selectie van zaadveredelaars en telers en het volgen van speciale teelt- en bereidingswijzen.

De smaak getest
Wouter Verkerke, smaakonderzoeker bij Wageningen UR: “Je staat versteld hoeveel smaakverschil er kan zijn tussen twee tomaten. Voor Kostelyck testen wij in ons smaakcentrum de smaak van groenten en fruit. Ook hebben wij het testprotocol ontwikkeld voor het bepalen van de hoeveelheid vitamines en mineralen in AGF. Alleen de soorten die als beste uit de testen komen, gebruikt Kostelyck in de producten. “

Help mee via Crowdfunding
Om ervoor te zorgen dat de voedingsproducten van Kostelyck begin 2015 daadwerkelijk besteld kunnen worden, heeft Kostelyck ingezet op crowdfunding. Het wil via doorgaan.nl een bedrag van € 150.000 bijeenbrengen (www.doorgaan.nl/kostelyck). Dit startkapitaal is noodzakelijk om met de online verkoop en B2B activiteiten te kunnen beginnen.

Bovendien wil Kostelyck de komende jaren op verschillende plekken in Nederland ‘brand stores’ opzetten.

kostelyck

Lees ook:
>  Win het boek Good Food van voedingscoach Laurianne Ruhé
>  Notenpasta’s van TerraSana zijn heerlijk, en nu ook te winnen

Plaats een reactie op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *