Smakelijke vleesvervangers van GoodBite


‘Met GoodBite vleesvervangers wordt minder vlees eten wel heel makkelijk’
.

Veel mensen denken er aan om minder vlees te eten maar weten niet goed hoe. Van vleesvervangers heeft men wel eens gehoord maar hun beeld daarbij is niet altijd even positief. Onterecht blijkt. ‘Wanneer wij mensen een vleesvervanger laten proeven dan zijn vaak in een keer alle vooroordelen die mensen hebben, verdwenen’, aldus Mark van Noorloos, commercieel manager van GoodBite.
GoodBite

GoodBite is een merk van het Nederlandse bedrijf Schouten Europe B.V. uit Giessen (Noord Brabant). Directeur Henk Schouten was begin jaren negentig de eerste Nederlander die zich bezighield met het ontwikkelen van vleesvervangers op basis van soja-eiwit.

Flexitariërs

Vleesvervangers werden jarenlang vrijwel alleen maar gekocht door echte vegetariërs die vanwege dierenwelzijnsmotieven geen vlees wilden eten. Pas sinds enkele jaren gaan steeds meer vleeseters beseffen dat de diepgewortelde gewoonte om elke dag vlees te eten, nogal wat nadelen kent die voor de aarde verstrekkende gevolgen hebben.

De Stichting Natuur & Milieu heeft de term flexitariër geïntroduceerd voor mensen die bewust een of meer dagen per week geen vlees eten. Op het gebied van milieu, gezondheid en dierenwelzijn maakt het al een enorm verschil wanneer alle Nederlanders een dag per week geen vlees zouden eten.

Ruim assortiment

Omdat veel van deze mensen vlees in essentie wel heel lekker vinden heeft GoodBite een gevarieerd assortiment vleesvervangers dat bestaat uit burgers, schnitzels, worsten, roerbakproducten, snacks en broodbeleg met de smaak, bite en structuur van vlees. De producten zijn geheel vegetarisch en bevatten onder andere eiwitten van soja, tarwe en erwten.

GoodBite

GoodBite wil met haar producten drie groepen consumenten aanspreken: flexitariërs, vegetariërs en veganisten. Al ruim tien jaar is GoodBite in ruime mate verkrijgbaar bij C1000. Ook steeds meer partijen uit de foodservice, industrie en institutionele markt maken naar tevredenheid gebruik van GoodBite vleesvervangers. De producten bevatten alle voedingsstoffen uit vlees die een mens nodig heeft, zoals eiwitten, ijzer en vitamines en onderscheiden zich met, zoals de merknaam al zegt, de goede bite.

Invloed van media

Het eten van minder vlees wordt in Nederland maar ook omringende landen, steeds meer gestimuleerd door NGO’s, media en overheden. Daarnaast zijn er ook via de sociale media consumenteninitiatieven waarbij mensen worden opgeroepen om een bepaalde periode alleen maar vegetarisch of veganistisch te eten. Ook in België, Engeland en Duitsland wordt door diverse instanties ruimschoots aandacht besteed aan het belang van minder vlees eten.

Duurzaam, lekker en onderscheidend

GoodBite wil consumenten een duurzaam en bovenal lekker alternatief bieden waarmee het erg makkelijk is om te minderen met vlees. GoodBiteDaarnaast wil GoodBite ook innoverend zijn. Zo heeft het als enige aanbieder een verse vleesvervanger in het assortiment. ‘Het is ons gelukt om de eerste verse vleesvervanger op de markt te brengen: Vers Gehakt. Hiermee kunnen consumenten zelf balletjes, hamburgers of worstjes maken en daaraan naar behoefte kruiden en specerijen toevoegen’ vertelt Mark van Noorloos.

GoodBite vleesvervangers bevatten ei-eiwit afkomstig van kippeneieren van kippen met vrije uitloop. Hiermee is GoodBite op dit gebied voorloper in de markt van vleesvervangers. De GoodBite producten worden in RPet schaaltjes verpakt. Deze verpakkingen zijn gemaakt van gerecycled materiaal en zijn zelf ook recyclebaar

Verkrijgbaarheid

Met de overname van C1000 door Jumbo is het nog onduidelijk waar de GoodBite vleesvervangers in de toekomst verkrijgbaar zullen zijn. ‘Wij hebben voor partijen die op zoek zijn naar vleesvervangers een heel interessant assortiment dat zich ook al ruimschoots heeft bewezen binnen de retail’ aldus Van Noorloos.

Onafhankelijke onderzoeken van de consumentenbond, de Universiteit van Wageningen en Stichting Natuur en Milieu wijzen tevens uit dat de GoodBite vleesvervangers kwalitatief gezien tot de top van Nederland behoren. Goodbite‘We krijgen veel vragen van consumenten die graag GoodBite zouden (blijven) kopen in hun plaatselijke supermarkt, mede door de onderscheidende producten die wij bieden’.

‘Wij blijven investeren in de succesvolle samenwerking met C1000 en hopen daarnaast dat we in de toekomst breder verkrijgbaar zullen zijn binnen de supermarkten in Nederland’.

Wilt u meer weten over de vleesvervangers van GoodBite? Kijk dan op www.goodbite.nl of neem contact op via info@goodbite.nl of telefonisch via 0183-446390

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.