Sterrenstatus voor lekkerste product van eigen bodem


Inschrijven kan nog voor de vijfde Smaak van NL!

Wie maakt het meest smaakvolle product van eigen bodem? Onder de naam De Smaak van NL strijden foodondernemers voor het vijfde achtereenvolgende jaar om de Smaakvol-erkenning van de vakjury en de publieksprijs. Nederlandse mkb-bedrijven met een authentiek voedingsproduct van eigen productie, waarvan het hoofdingrediënt uit Nederland komt, kunnen zich nu nog inschrijven voor de regionale voorrondes van De Smaak van NL die over twee weken van start gaan. Voorwaarde is wel dat de ondernemers de ambitie hebben om hun bedrijf of het product een stap verder te brengen.

Smaal van NL

Afgelopen jaar won Annette Hermans van Kwekerij Hermans-Walter, samen met Meester-ijsbereider Theo Clevers, vol overtuiging De Smaak van NL door zowel de prijs van de vakjury als de publieksprijs te ontvangen. Nog bijna elke dag wordt ze verrast door positieve reacties en publiciteit uit de meest onverwachte hoeken. "We werden na de uitreiking letterlijk overdonderd door alle media-aandacht. Niet alleen van de lokale pers, ook landelijk is er nog steeds interesse. Er werd bijvoorbeeld gefilmd door RTL 4 en Theo Clevers was bij Omroep Max om het ijs te maken. Hij stond ook met het oranje paprika-ijs op de Floriade tijdens de Week van de Paprika, net als wij met onze jam-dip en chutney gemaakt van oranje paprika. Door de Smaak van NL zijn er voor ons vele deuren geopend die voorheen gesloten bleven. Zou Annette opnieuw kiezen om mee te doen? “Absoluut! Het is een prachtig opgezet evenement wat enorm leuk en leerzaam is. Elke keer keerden we weer vol nieuwe energie huiswaarts!"

Voorrondes
De landelijke verkiezing van het lekkerste product van Nederland wordt ook dit jaar weer georganiseerd door Syntens Innovatiecentrum. De aftrap van de wedstrijd begint met regionale voorrondes in drie delen van het land, waarin foodrecensenten en vakspecialisten de producten onder de loep nemen. De regionale voorrondes vinden plaats op 25 juni (voor Noord en Oost Nederland), 26 juni (voor Zuid Nederland) en 27 juni (voor West Nederland). Hier selecteert de smaakjury per regio acht producten die doorgaan naar de halve finales.

Smaak van NL

Marketing, afzet en duurzaamheid
Per regio worden in de halve finale de acht producten voorgelegd aan de vakjury. Hier krijgen de producenten impulsen om hun product verder te verbeteren. Deskundigen op het gebied van onder andere marketing en retail toetsen het product en geven advies en feedback op de smaakbeleving, de presentatie van het product en het verhaal. Wie niet doorstroomt naar de finale, leert in deze ronde in ieder geval welke kansen er nog liggen voor groei. De vakjury bepaalt welke drie producten per regio doorgaan naar de grootse proeverij tijdens de Food Valley Expo. Deze negen ondernemers en hun lekkernijen staan in november ook op het podium tijdens de spannende finale.

Inschrijven ‘De Smaak van NL’
Ook geïnteresseerd in meer kennis, contacten en publiciteit? Aanmelden kan nog steeds via www.syntens.nl/desmaakvannl

Plaats een reactie op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.